- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
526

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni 1908 - K. A. Wieth-Knudsen: Johan Svendsen som Komponist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

526

Johan Svendsen som Komponist

nærme sig til den sundeste og mest levedygtige Fofm. At Idealet
kun sjældent naas — enhver Maler kan tale med om, hvor
vanskelig det er at finde en velskabt Model — afkræfter naturligvis
ikke Sandheden i denne biologiske Begrundelse — tværtimod.
Thi den røde Traad i hele Kosmoevolutionens Historie er jo
netop Naturens utallige mislykkede (efterhaanden uddøde) Forsøg
paa at skabe det fuldkomne. Og naar Maleren eller
Billedhuggeren ved sin Kunst bøder paa og dækker over, hvad Naturen
trods al sin evige Umage har fejlet, da er Kunstneren, hvad
enten han vil eller ej, paa en Gang Naturens Tjener, idet han
hjælper den at fremme et biologisk Formaal og dog — dens
Mester, idet han, saa sandt han virkelig er Kunstner, skaber det
fuldkomne i denne ufuldkomne Verden! Her ser man som i et
Lyn den ubetvingelige biologiske Aarsag til, at den krasseste
Realisme, den naturtro Kopiering af selv det hæsligste og
usundeste, aldrig i Længden har kunnet hævde sig: denne
Kunstretning beror i Virkeligheden paa en Svigten af
Naturinstinkterne og vil derfor gaa til Grunde, saa ofte den end stikker
Hovedet frem. Det er med Livets og Sundhedens inappelable
Ret, Mennesket og Kunstkritikeren fuld af Modvilje vender den
Ryggen.

I andre Kunstarter derimod, saaledes netop i Musiken, er
Forholdet mellem Livets og Kunstens Bestaaen og Fremskridt
langt vanskeligere at paavise. Dette beviser naturligvis ikke, at
der ingen Vekselvirkning er til Stede, thi selv den rent fysiske
Natur frembyder et Utal af Varianter og Kombinationer, hvis
Eksistens og Udvikling ikke alene er vanskelig at forklare, men
endog ofte synes ligefrem at staa i Strid med
Hensigtsmæssig-hedslovene.

Et Forsøg paa at gennemskue Musikens biologiske Grundlag
og Opgaver maa nu aabenbart tage Hensyn til denne Kunstarts
Betydning baade for det skabende Individ og den lyttende
Mængde. Medens Musiken paa et primitivt Trin, som
repræsenteres af f. Eks. Fuglesangen, utvivlsomt bedst forklares ud fra
dens Betydning for den individuelle Udvælgelse, er det
musikalske Temperaments stadige Genfødelse og Bestaaen i Slægten
gennem hele den nyere Tid næppe forklarligt alene ud fra
Individet og dets Krav. Det musikalske Instinkt, der i forskellig
Styrkegrad genfindes hos næsten alle Mennesker, er med andre

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0542.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free