- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
529

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni 1908 - K. A. Wieth-Knudsen: Johan Svendsen som Komponist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

529 Johan Svendsen som Komponist

hvorpaa 3die Del, som den skal, indtræder (vel forberedt af et
teknisk og musikalsk lige glimrende „crescendo") i det væsentlige
som en Reprise af 1ste. Altsaa egentlig lige ud ad Landevejen,
vil en og anden sige. Ja, men man har rigtignok en ganske
anderledes imponerende Udsigt ud fra denne Svendsenske
„Landevej" end fra alle vore „moderne’s" krogede og besværlige Stier.

Især lønner det sig at følge Svendsen op til
Kulminationspunktet, hvor Sidetemaet i ff, kombineret med en selvstændig
og fuldtonende Melodi i de øverste Stemmer, fremføres, som
følgende Eksempel viser det i en stærkt koncentreret
Partiturgengivelse :

Hvorpaa beror mon egentlig den eminente Virkning af dette
overstrømmende festligt klingende Sted, der aander mere Liv og
sand Storhed end den virkelige Verden i alt Fald nu til Dags
synes at rumme?1) For det første lægger man Mærke til den
klare og faste Sammenhæng mellem Harmonierne — Svendsen
har ikke engang forsmaaet at overholde den gamle Regel om at
„forberede" Septimen (se Overgangen mellem 2den og 3die Takt).
Dernæst Sang og Klang i de afjgørende Stemmers Melodiføring,
ingen haartrukken Polyfoni, ingen lærd eller affekteret
Overlæs-selse med virkningsløse Detailler, hvilket allerede fremgaar af,
at ovenstaaende tre Linier i Virkeligheden indeholder en hel
Partiturside med tolv medvirkende Instrumentgrupper.

Ikke desto mindre er Orkestrationen udført med den største
Omhu: den lidt sentimentale Klang som Sidetemaet (øverste
Stemme i tredje Linie) let vilde have faaet i Celloens høje Re-

Paralleller — Svendsens Originalitet ganske ufortalt — kan genfindes hos Rytmernes
Mester, Meyerbeer (se „Fakkeldans"), der levede og døde, før den specifik norske Musik
blev opfundet af Grieg.

’) Det er derfor sikkert intet Tilfælde, at Norge under den kunstelskende Kong Oskar
d. II. voterede Svendsens Komponistgage fra 1873, indtil han drog til Danmark, medens
Stortinget nu (Marts og Maj 1908!) da han staar i Begreb med at trække sig tilbage til sit
Fædreland, har stemt en saadan Bevilling ud af Budgenet!!

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0545.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free