- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
530

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni 1908 - K. A. Wieth-Knudsen: Johan Svendsen som Komponist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

530

Johan Svendsen som Komponist

gister, er overkompenseret især ved at fordoble Stemmen med
II Violin i dette Instruments dybeste Leje (de fleste vilde, med
mindre heldigt Resultat, have udført denne Doublering en eller
to Oktaver højere); den øverste Stemme bevæger sig i Fløjtens
og Violinens mest elektriserende Toner, og Pedalvirkningen af
samtlige Messingblæsere staar fortræffeligt til dette Tuttisteds
Helhedsvirkning, især da de er holdt i mf. trods de øvrige
Instrumentgruppers ff. Hvor ofte maa ikke Nutidens Dirigenter
dække over „de modernes" Mangel paa dynamisk Sans og
Begreb ved at lade de enkelte Instrumentgrupper fremtræde med
en ganske anden Dynamik, end Komponisten har foreskrevet!
Naa, i Grunden er der dog ikke noget mærkeligt ved det hele
— noget af denne Behændighed kan man endog læse sig til i
Mallings Instrumentationslære, indvender visse moderne. Men de
beviser hermed kun, at de aldrig vil faa Øjnene op for, at det
i Kunsten og ikke mindst i Musiken er det enkle og storlinede,
som er det sværeste. Eller prøv at gøre Svendsen et saadant
Mesterstykke efter — det vilde, — dersom det lykkes — den
Dag i Dag, hvor genuine kompositoriske Evner er endnu
sjældnere end før, være den sikreste Vej til Berømmelsen. Og naar
man skriver saa god Musik, kan det da ikke fornærme nogen
oven i Kjøbet at blive — spillet; man kan i alt Fald ikke godt
tænke sig, at de moderne skriver, som de gør, for at man skal
lade være med at holde deres Værker paa Repertoiret!

Jeg tænker herved især paa den nytyske Musikretning, med
hvilken Svendsen ikke har et eneste Berøringspunkt, skønt han
jo tilbragte de fleste af sine Læreaar i Leipzig. Men det er jo
snart længe siden, og Datidens Lærere forstod at praktisere den
solide Stil; de eneste nulevende af dem, gamle Reinecke og
Draeseke, har trods deres radikale og altid ungdomsfriske
Musiktemperament bevaret den indtil i Dag, og derved til det sidste
skabt Værker af en i Nutidens Tyskland sjælden Lødighed.
Dertil kom, at det Svendsenske Musiktemperament altid var mer i
Slægt med det romanske end med det germanske; det hører
man straks paa den straalende Skønhedsglæde, der lyser ud af
hans Orkester. Men da Svendsens Slægt i den historiske Tid
dog sikkert har tilhørt det sydlige Norge, maa man i dette
Kunstnertemperaments Gravitation mod Syden sikkert se et af de
mærkværdigste Tegn paa, at Skandinavien i den længste og ældste

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0546.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free