- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
545

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juli 1908 - Jens Thiis: Eugène Delacroix

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

EUGÉNE DELACROIX

I. DELACROIX OG SAMTIDEN

I 1823 gjorde Delacroix en reise til England. Han så billeder
af Constable og Turner, Lawrence og Bonington, og kom i
personlig berøring med flere af de mest fremtrædende engelske
malere.

Den fyldige engelske koloristpensel, som stammer fra Rubens,
og som dengang overstrålte alt, hvad der frembragtes af maleri
på fastlandet, gjorde åbenbart et stærkt indtryk på Delacroix.

I 1824, da Constable og Bonington og en række andre
engelske malere for første gang fremstillede sig for et fransk
publikum, sendte også Delacroix sin Massacre pd Chios til salonen.

Emnet er grebet lige ud af samtiden, fra grækernes
frihedskamp. Tyrkiske soldater nedsabler en befolkning af udhungrede,
kvinder og barn og pestsyge.

Billedet er større og meget figurrigere end Dantebäden. I
Delacroix’ udvikling betegner det et mægtigt skridt fremad mod
malerisk selvstændighed. Massacren er i det hele taget det værk,
hvori Delacroix’ revolutionære geni første gang åbenbarer sig i
hele sin fylde.

De to billeder hænger nu hinanden nær i den samme sal i
Louvre, og man har anledning til at gjøre sine iagttagelser over
den opløsningsproces, som her foregår, og den mægtige
spireevne, som gjærer i det sidste billede.

Det gamle lineære kompositionsprincip opløser sig. Et nyt
princip for komposition med masser og farver danner sig.

I Dante er kompositionen endnu næsten stræng og
regelbundet. Farven draperer et stilads af linjer.

Tilskueren 1906 38

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0563.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free