- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
548

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juli 1908 - Jens Thiis: Eugène Delacroix

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

548

Eugéne Delacroix

imod Europa? Ialfald et blik, hvori endnu forbauselse blander
sig med fortvilelse, som om hun kunde symbolisere selve det
gamle Hellas, siddende på sin egen hellige jord, prisgit til
Asiens barbarer, forrådt og forglemt af det Europa, som ikke
blev træt af at synge hendes lov, men som nu ikke rører en
hånd til hendes forsvar!

En Byronsk harme og menneskeforagt taler dirrende gjennem
billedet.

Men over gruppen med „Hellas" og den døde mor kneiser
gruppen med erobreren på sin stridshingst. En nøgen
grækerjomfru, et deiligt legeme, slæber efter som bytte, baglængs
bundet til sadelknappen. En mor, som skriger om nåde, søger at
klamre sig fast; med et hug af krumsablen skiller tyrken sig fra
hende. Dyret er blit sky af ligstanken og steiler. Det eneste, som
løfter sig over horizonten af dette sorte, herjede land, er hestens
manke og den turbanklædte tyrks lukkede ansigt.

I en hul idealistisk tid som den, da billedet fremkom, måtte
også det vække en storm af forargelse, at billedet ikke bød
beskueren noget „ethisk holdepunkt". I dette oprevne skue af pest og;
krig og ødelæggelse var også håb og tro lagt øde.

Da Gros malte sit „Pestlazaret i Jaffa", det billede, som på
en vis måde er „Massacrens" kunsthistoriske forgjænger,
ligesom „Medusaflåden" er „Dantebilledets" forgjænger — da
grup-perte han dog elendigheden omkring en heroisk figur, Napoleon,
verdenserobreren, som et øieblik lar sig stanse paa sin seirsbane
af en tanke på dem, som lider og dør.

Fra Delacroix’ „Massacre" stirrer håbløsheden ud med tomme,
sløve øine.

Den moderne pessimisme ligger her første gang åben i
dagen i hele sin pathologiske gru. Der er intet forsyn skjult bag
denne røgsværtede himmel. Verdensretfærdigheden er kvalt
under dynger af lig, og som selve fatalismens symbol blinker
krumsabelen over hovederne på dem, som endnu lever.

„Massacren"s tankeindhold kan være beklemmende, og
billedets filosofi er desperation. Men lige fuldt er det en næsten
fysisk oplivelse at se dette maleri, der det hænger i Louvre.

Thi den kunstskjønhed, som den gamle æsthetik fraskrev det,,
den føler vi nu i fuld intensitet strømme os imøde fra lærredet.
Kun i andre og rigere former, end klassicismen forlangte den.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0566.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free