- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
566

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juli 1908 - Jens Thiis: Eugène Delacroix

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

566

Eugéne Delacroix

Bare det er kunst, som er sagt i en slig form, at det kar»
nydes.

Og for øiet er eruptionerne af Eugéne Delacroix’ lidenskab
nydelser.

Endda han næsten bare har malt rædsler — død, mord, pest,
blodbad, afsind — kan det med sandhed siges, at Delacroix hele
sit liv har været det axiom tro, som han nedskrev i sit sidste
leveår på sin dagbogs sidste blad:

„Det er et billedes første pligt at være en fest for øiet."

Renoir skal engang foran et af hans slagbilleder1), hvori
mennesker og dyr vælter sammen i den vildeste tummel, ha
udtalt det ord, at det „ligned en buket af roser."

Just så var det, at Delacroix drømte om, at hans kunst
skulde virke, men som hans samtid så dårlig fatted.

Og sådan virker hans bedste billeder: som buketter af roser,
åbne smykkeskrin, dynger af metaller og ædle stene.

Vi nyder disse farveharmonier, som vi nyder kostbare
østerlandske tæpper eller Østasiens keramiske underværker.

Og til synsforestillingerne knytter sig forestillinger om klang
og berøring, undertiden om duft.

Et billede som de algierske kvinder har med sine
vidunderlig klare og fyldige emaillefarver en rent stoflig skjønhed, som
virker oplivende på sanserne og lar sig nyde på samme måde
som en deilig Rhodosfajance.

„Hvor jeg forguder malerkunsten!" udroper han i sin „Dagbog".

At Delacroix’ kunst, har denne høie kvalitet — at den
foruden at være en overlegen ånds fængslende yttring også er et så
ædelt håndværk, gir den uforgjængelig værd.

’) Skissen til slaget ved Tailiebourg i Gallimards samling i Paris. Smlgn. Meier
Graefe, Enwiekl. I, 84.

Jens Thiis

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0584.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free