- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
585

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juli 1908 - A. G. Chater: Det irske Teater

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det irske Teater

585

ved Tæppets Fald. Og ved nøjere Kendskab til Stykket ser vi,
at trods det tilsyneladende modsigende og løse i Bygningen, er
det hele passet meget fint sammen, med den største kunstneriske
Varsomhed og Økonomi.

Det protestantiske Nord-Irland — det er et Tidernes Tegn
— er nu med i Bevægelsen, et „Ulster Literary Theatre" er
bleven stiftet i Belfast, og at dømme efter „The Turn of the
Rood" („Hvor Vejen svinger"), en Komedie fra County Down
af Rutherford Mayne (1906), vil dets Arbejde kunne staa Maal
med Dublin-Foretagendets. Her er vi i en anden Verden, blandt
de gamle skotske Kolonisters Efterkommere, hos hvem det
venlige Ord ikke er en Vane, men gives uvillig og modtages
mistroisk; det er velstaaende Bønder, haarde, sparsommelige,
„respektable"; her er ingen Præst, men de tyranniseres af den
offentlige Mening, repræsenteret ved „Sessionen" hver
Sabbaths-dag; i Stedet for Jomfru Marie og Helgene tilbeder de Mammon
og den bigotte Presbyterianismes mørke Gud. Men disse Folk
er lige saa menneskelige som Bønderne fra Mayo, og de har
deres egen Humor. Ægteskabshandelen mellem to Bønder i
dette Stykke er kvik og sikkert livagtig Komedie; ligesaa
Bondens Hjemkomst fra Markedet og hans Prutten med sin nærige
og skældende Kone om den Betaling, han har faaet for et Føl,
og hvor meget han maa faa Lov at beholde for sig selv. En af
hans Sønner fratvinger ham Mestedelen af det Pund, det lykkes
ham at redde, ved at true med at sladre om hans Besøg i
Værtshusene undervejs. Den anden Søn er forfalden til at spille
Violin og maa vælge mellem at brænde sit Instrument eller at
blive jaget paa Døren. Han skal snart giftes, saa han maa ofre
sin Kunst for sine Omgivelsers skaanselsløse Nyttemoral; men
en døende Landstryger, en Musiker, der er gaaet i Hundene,
giver ham en Cremonaviolin, og hans Broder, der er grisk efter
hele Arven, sørger for, at han bliver fristet og falder. Til sidst
er Faderen saa vidt mildnet, at han lader Døren paa Klem, for
hvis Sønnen, han har gjort arveløs, skulde angre og søge
Tilgivelse.

Foruden i Abbey-Teatret spilles der originale Stykker paa
Engelsk og Irsk andetsteds i Dublin og rundt om i Irland.
Mange har patriotisk Sigte og er aabent agitatoriske (mod
Udvandring); til Tider faar de allegorisk Form, mindende om

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0603.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free