- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
733

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - September 1908 - Leo Swane: Om Høyen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Om Høyen

733

land, at han i et af sine tidligste Breve fra Rom1) skrev: „jeg
anseer disse 18 Maaneder for lige saa meget værd, som hele mit
øvrige Liv, saa meget har jeg seet og hørt og erfaret."

Men paa den Maade blev det en ensidig Udvikling, Høyen
gennemgik i de Aar, hvor hans Sinds Former støbtes, og laa der
allerede en Fare heri, maatte dog den Omstændighed blive end
mere skæbnesvanger, at Høyen i sin Ungdom netop knyttedes
nøje til det Udland, som Tiden senere fjernede saa langt fra
ham og Danmark. Det var en Ungdomsforbindelse, der var
forudbestemt til at skulle brydes, men tillige en Forbindelse, der
havde røvet Muligheden for frugtbart Forhold til andre Sider;
saaledes naaede Høyen aldrig til nogen Forstaaelse for de
førende Kræfter i fransk Kunst; over for Udlandet blev hans Liv
en Snævren sig ind, han, der paa sin Ungdomsrejse med Iver
kastede sig ud i de Strømninger, der mødte ham, og lod sig
rive med, kom ingen Sinde senere ud for noget, der kunde virke
paa ham som Romantikken i Tyskland paa hans første Rejse. Man
kan sammenholde hans Ungdomsbreve fra Tyskland *) med håns
Forelæsninger over fransk Kunst, fra 1851, som Ussing i saa
høj Grad med Urette regnede blandt hans bedste, og se, hvor
rigt hans Forhold til Udlandet var i det ene, hvor fattigt i det
andet Tilfælde.

I et Foredrag om „Frankrig og Italien i Forhold til vor
tidligere Kunst" siger Julius Lange („Billedkunst" S. 388), at
medens der havde været en Tid, hvor Kunstrejserne her hjemme
fra bestandig gjaldt Frankrig og Italien, Abildgaards og Juels Tid,
afbrødes senere ethvert levende Forhold mellem fransk og dansk
Kunst. Til Italien vedblev Kunstnerne imidlertid med at valfarte,
og Vejen gik nu gennem Tyskland. Og der var andre end Høyen,
hvem Tyskland holdt fast, Bendz og Sonne f. Eks. blev længe
i München, J. C. Dahl hele sit Liv i Dresden. Thorvaldsens
nære Forhold til Tyskland har naturligvis bidraget til at lede de
yngre ind i samme Spor. Da H. E. Freund i 1828 forlod sin
Mester i Rom, vandrede han paa sine Ben Frankrig igennem,

’) Som Høyens øvrige Papirer i det kgl. Bibliotek.

*) Enkelte — vistnok paalidelig! — aftrykte i Ussing: Høyens Levned II (Breve fra
Høyen); derimod er de lange Citater af Høyens Breve, hvormed Rejsen til Dels er skildret

i første Del af Bogen, saa vilkaarligt omformede, at de slet ikke kan siges at være af
Høyen; ikke alene er Bogstaveringen ganske forandret, men Sætninger strøgne, Ord
forandrede, ja nye Sætninger indføjede, trods det, at der er sat Anførselstegn.

Tilskueren 1908 50

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0755.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free