- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
743

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - September 1908 - Leo Swane: Om Høyen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Om Høyen

743

imod Genrebilledet, herhjemme som overalt; den Tid, som
Rich. Muther kalder „det interessante Emnes Tid", og som efter
en filosoferende og virkelighedsfjern Kunst danner Overgangen
til og indleder Realismen, den fandt Høyen paa det gamles Side;
men de følgende Udstillinger bragte nye Genrebilleder, og det
varede ikke længe, inden Høyen bøjede sig. Hans Anmeldelse
fra 1838 begynder med at fastslaa den Eckersberg’ske Skoles
Betydning og siger dernæst, at det er mellem Genrebillederne,
„at vi paa de foregaaende Udstillinger saa ofte maatte søge de
Arbejder, som ret blev os kære"; det ligger nær her særlig at
tænke paa Marstrands Genrebilleder fra de Aar, efter Ussings
Sigende er der næst Bissen ingen Kunstner, der har haft en
saadan Indflydelse paa Høyen som Marstrand. Dennes
„Fæng-selsscene i Rom" faar ogsaa i 1838 udsøgt Ros. Men i alle
Tilfælde viser Forholdet mellem denne Udstillingsanmeldelse — der
ogsaa er præget af større Sans for det rent maleriske — og
Arbejderne fra Tyverne, at det er hidtil ikke Høyen, der i
Forholdet til dansk Kunst har været den givende, men den
modtagende. Bevægelsen henimod Realisme i Kunsten har tvunget
Høyen med sig, endnu er det ikke ham, der har ledet Kunsten
frem ad nogen Vej. Han har i disse Aar været Genstand for en
Paavirkning, der desuden gik Haand i Haand med en naturlig
Udvikling bort fra det ungdommeligt romantiske, han før var saa
stærkt grebet af. Og først denne Paavirkning bragte Høyen tæt
hen til Eckersbergs Skole, til dem, der førte an i dansk Kunst.
— Det er Eckersbergs Elever, der i Trediverne har drevet Høyen
henimod Realismen, Samtidsbilledet. En Tilskyndelse i den
Retning har han maaske yderligere modtaget ved sit Ophold i
1835 i England, „Genrebilledets Fædreland"; senere i alt Fald
var — paa den Tid, da Prærafaelitterne havde ført Udviklingen
videre — de tidligere Genremalere ham kære.

Denne Høyens Udvikling, der nærmede ham til Eckersbergs
Skole, var Forudsætningen for hans senere Arbejde. Men fik
dette Omslag saaledes afgørende Betydning, trivedes paa den
anden Side stadig Spirer af de Frø, der var saaet i Tyverne.
Det mærkedes altid, at Høyens Udvikling ikke med fast Basis
i den Eckersberg’ske Kunst var løbet parallelt med Udviklingen
inden for dennes Skole, noget litterært, ukunstnerisk i hans Syn
skilte det altid fra selve Malernes Syn. I Høyens senere Ar-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0765.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free