- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
794

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober 1908 - P. O. Ryberg Hansen: Nye Træk i Opfattelsen af Paulus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

794

Nye Træk fra Opfattelsen af Paulus 794

til at blive kirkeligt Älmeneje. Ikke mindst har den lutherske
Kirke, ved at tilegne sig Paulus som sin Apostel i
Modsætning til Romerkirkens Petrus, i en væsentlig Grad tillempet
Paulus-billedet efter sit Behov. Han er bleven opfattet som Forkæmper
for det religiøse Livs Inderlighed i Modsætning til det udvortes
Ceremonialvæsen — hans Sætning om Retfærdiggørelsen af
Troen er derfor bleven fortolket efter moderne religiøs
Følemaade og tilmed i en utilbørlig Grad stillet i Centrum af hans Lære.

Over for alt dette er der i Nutidens Videnskab indledet en
Reaktion, hvis Væsen er dette: at drage den historiske Paulus
frem med alle hans Kanter og Ejendommeligheder, at forsøge
paa at se ham, som han er, uden Hensyn til dogmatiske og
kirkelige Interesser. Det paa en Gang mest uforbeholdne og mest
talentfulde Udtryk har denne Reaktion fundet i et lille Skrift,
der udgør et Led af de tyske religionshistoriske Folkebøger,
William Wrede’s „Paulus", et Skrift, til hvis Grundsyn Prof.
Drachmann slutter sig i „Verdenskulturen". Den følgende
Fremstilling vil kun dvæle ved de Sider af Billedet, der i særlig
Grad betegner Bruddet med det overleverede.

Paulus er ikke blot et Menneske, der lever i religiøse
Følelser. Hans Stemningsliv er paa det nøjeste forbundet med en
Tænkning over Tilværelsen, et Arbejde paa at finde Mening og
Sammenhæng i Begivenhederne. Han er ikke blot en from, men
en Teolog, og hans Væsen lader sig ikke forstaa uden et vist
Begreb om hans Tankebygning. Vanskeligheden ved at trænge ind
i denne ligger ikke blot i, at den er dristig og absurd, trodsende
al videnskabelig Logik, ofte spottende den sunde Sans, men
ogsaa deri, at den ikke danner nogen egentlig Helhed. De enkelte
Tankegange peger ofte i forskellig Retning. Dog kan der tales
om en vis Hovedkærne i hans Spekulationer. Denne Kærne er
en Lære om Forløsningen i Kristus.

Messias, græsk „Kristus", er en Skikkelse, der tilhører den
senere Jødedoms Fremtidsfantasier. I den jødiske Apokalyptik
har Paulinismen lige saa vel som Jesu Præken deres Udspring.
Vi kender fra Evangelierne Adskillelsen mellem den nærværende
Verdensorden, Djævelens og Dæmonernes Rige, og den kommende.
Messias’ eller Guds Rige. Naar Jesus uddriver Dæmoner, er det
et Tegn paa, at Guds Rige er kommet Ogsaa for Paulus er det
Messias’ Daad at befri os fra den nærværende onde Tidsalder.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 12:35:53 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0818.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free