- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
796

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober 1908 - P. O. Ryberg Hansen: Nye Træk i Opfattelsen af Paulus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

796

Nye Træk fra Opfattelsen af Paulus 796

derkastet sig hele den Elendighed, der klæber ved Livet i
Kødet: Slaveriet under Synden, under Djævelen og Dæmonerne.
Hvad kan Meningen vel være hermed? Ja hvorfor begiver
Erobreren sig vel ind paa Fjendens Omraade? Naturligvis for at
bibringe ham det afgørende Nederlag. „Gud har, ved at sende
sin egen Søn i Syndekøds Afbillede og for Syndens Skyld, gjort
det af med Synden paa Kødets Gebet". Man ser, hvor
formalistisk alt dette maa tages. Syndig var den til Jorden nedstegne
Gudesøn naturligvis ikke, men han var „under Synden". Denne
Adskillelse forstaas kun, naar man betænker, at „Synden" for
Paulus halvt om halvt er en Person, en Dæmon ligesom Døden
og Djævelen. Formalistisk er i Grunden ogsaa Messias’ hele
»Menneskelighed", for saa vidt som den er ganske blottet for individuel
Bestemthed. Den er Menneskelighed i al Almindelighed. Og den
trænger ikke dybere ind i hans Væsen end Tiggernaturen i den
Prins, der har formummet sig i Pjalter. Det lettede jo paa en
vis Maade Problemets Løsning for Paulus, at han i
Forestillingen om Messias’ jordiske Liv ikke — som Jesu oprindelige
Disciple — var bundet ved noget som helst Erindringsbillede af en
be-’ stemt Person. De faste Punkter var for ham: paa den ene Side
det evigt eksisterende Himmelvæsen, som han altid havde troet
paa; paa den anden Side den himmelske Skikkelse, der havde
vist sig for ham paa Vejen til Damask. Det jordiske Liv, som laa
mellem begge, eksisterede mindre for hans Øje end for hans
Tanke.

Et endnu vanskeligere Problem end Messias’ Menneskelighed
synes hans Død at være. Det var oprindelig Hovedangrebet:
„Eders Jesus kan ikke være Messias, for han er jo død."
Saaledes tænkte i sin Tid ogsaa Paulus. Nazaræernes Svar lød
imidlertid: „Han er det dog, thi han er opstanden". Og dette blev
ogsaa for Paulus det egentlige Svar, fra det Øjeblik han havde
set den opstandne. Vi kan hos ham træffe forskellige
Fortolkninger af Jesu Død: den er et Sonoffer til Gud, en Aabenbaring
af Guds Kærlighed, et Forbillede paa Selvfornedrelse. Men
Ho-vedfremgangsmaaden er dog at knytte Opstandelsen saa nøje til
Døden, at de kun bliver to Sider af samme Sag — som det at
rejse ud af det ene Land og rejse ind i det andet Ved Døden
forlader han Kødets og Syndens Verden. Ved Opstandelsen gaar
han ind til den himmelske aandelige Tilværelse.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0820.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free