- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
798

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober 1908 - P. O. Ryberg Hansen: Nye Træk i Opfattelsen af Paulus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

798

Nye Træk fra Opfattelsen af Paulus 798

met her. Vi opfatter uvilkaarlig Forløsningen som en sjælelig
Proces i de enkelte Individer og finder det ganske selvfølgeligt,
at de uimodtagelige forbliver uforløste. Men Paulus tænker paa
antik Vis mindre paa Individet end paa Arten, mindre paa
psykologiske Processer end paa historiske Vendepunkter.
Forløsningen er ifølge det jødiske apokalyptiske Udgangspunkt en ny
Tidsalders Oprinden, hvorved Tilværelsesbetingelserne egentlig
skulde være forandrede- for alle. Ved Adam oprandt der Synd
og Død for alle — Parallellen kræver det tilsvarende for Kristus,
hvad Paulus ogsaa siger: „eens Fald: Fordømmelse for alle —
eens Retfærdighed: Livs Retfærdiggørelse for alle". Men
Systemets Konsekvenser krydses atter her af Virkeligheden. Paulus
forefinder jo en bestemt Kreds af forløste: den kristne Menighed.
Her alene findes Samfundet med Kristus, her alene Besiddelsen
af Aanden. Tilslutningen til denne Menighed bliver altsaa for den
enkelte Betingelse for Frelsen. Denne Tilslutning kalder man „Tro*
og dens synlige Udtryk er, at man lader sig døbe. Netop
Daaben hjælper ham i øvrigt til at bygge Bro mellem Tanken: „alt
er sket i Kristus" og Tanken: „det sker ved Tilslutning til
Menigheden." Thi Daaben er foruden at være Indlemmelse i
Menigheden tillige en mystisk Naturforening med Kristus. „De, som er
døbte til Kristus, har iført sig Kristus." Den døbte har egentlig
ophørt at eksistere som jordisk Menneske; han har antaget
Himmelmenneskets Natur. Eller — som Paulus udtrykker det: han
er begravet (ved Neddykningen under Vandet) og opstanden (ved
Opdukningen af Vandet).

Efter den foregaaende Fremstilling vil man nærmest kunne
betegne Pauli Teologi som en Kristuslære, der har sin Rod i den
jødiske Apokalyptik, og som paa forskellig Maade er blevet
tillempet efter den kristne Menigheds Forudsætninger. I flere
Henseender betegner denne Opfattelse et Brud med Traditionen.

Den lutherske Kirke har stillet Sætningen at „vi
retfærdiggøres af Tro uden Lovsgerninger" i Centrum af Pauli Lære.
Dette er allerede af den Grund mindre heldigt, at hin Formel
kun forekommer i en ganske bestemt Sammenhæng, nemlig i
Polemikken med Modstanderne. Retfærdiggørelseslæren er i
Virkeligheden kun den Form, som Kristuslæren antager, naar Paulus vil stille

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0822.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free