- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
802

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober 1908 - P. O. Ryberg Hansen: Nye Træk i Opfattelsen af Paulus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

802

Nye Træk fra Opfattelsen af Paulus 802

Guddomsherligheden, hans Indgaaen i de ringe Menneskekaar.
Dette er Træk fra Messiasmytologien, ikke fra Overleveringen
om Jesus. End ikke Korsdøden tager Paulus fra dens egentlig
historiske Side som en Heltedød for Sandhedens og Retfærdighedens
Sag. Dens store Betydning ligger for ham paa et helt andet Punkt:
det er Guddommens Forladen af Kødets og Syndens Verden; den
hører sammen med Opstandelsen og er intet uden denne.

Men heller ikke, hvor Paulus direkte taler om sin
Omvendelse, faar vi Indtryk af nogen Paavirkning fra Jesus. Han fører
selv Omslaget tilbage til en „Aabenbaring". Kristus har „vist
sig" for ham. Og denne Kristusvision nævner han i Række med
de andre Aabenbarelser af den opstandne. „Han viste sig for
Kefas, derefter for de tolv, derefter for over 500 Brødre ... Til
aller sidst viste han sig ogsaa for mig." Det ligger nær at tænke
paa, hvor smittende slige Fænomener ogsaa i vore Dage virker,
selv paa Modstandere og vantro. Paulus har tilmed været særlig
modtagelig. Han skildrer etsteds sine Syner og Aabenbarelser
og lader os ane, at de staar i Forbindelse med Afmagt og
Kramper, at han kort sagt led af epileptiske Anfald.

Det patologiske i selve Omslaget udelukker nu ikke, at
Jordbunden var forberedt. Men det var ikke derigennem, at han
havde hørt om Jesus og var betaget af hans menneskelige
Storhed. Nej, han jagedes af en Dæmon; derfor søgte han Tilflugt
hos en Gud. Gribende har han skildret det i et Sted, hvis
bevægede Tone borger for, at det er en Selvbekendelse. Forgæves
stræber og kæmper han; han vil jo det gode; men altid maa
han gøre det onde, fordi Synden bor i hans Kød. Saa er han
da i en fremmed, en dæmonisk Magts Vold: „jeg ulyksalige
Menneske! hvem skal fri mig ud af dette Dødsens Legeme?"
Paa dette Nødskrig var Kristusvisionen Svaret.

Pauli Omvendelse skyldes altsaa ikke Paavirkning fra Jesus.
Hans Lære ligner heller ikke Jesu Præken. Paulinismens positive
Udtryk er Messiaslæren, dens negative: Jødedommens, Lovens
Ophør („uden Gerninger"). Ingen af disse Ideer kan føres tilbage
til Jesus. Messiaslæren hænger sammen med jødisk Apokalyptik,
med Forestillingen om denne Verdensalders Ophør og „Guds
Riges" Komme. Ogsaa Jesus forkynder Guds Rige. Men selve
Messiasskikkelsen syntes ikke at være traadt stærkt frem i hans
Forkyndelse, rent bortset fra det Spørgsmaal, om han mod Slut-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0826.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free