- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
804

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober 1908 - P. O. Ryberg Hansen: Nye Træk i Opfattelsen af Paulus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

804

Nye Træk fra Opfattelsen af Paulus 804

der noget, der er karakteristisk for Jesu Følemaade over for
Gud, er det alt, hvad der ligger i Navnet „Fader". Ideen rummer
den fortrolige Tryghed, som naar Bønnen henvender sig til den
Fader, der ved, at vi har alle disse Ting behov. Eller en vis
gemytfuld Samfølelse med den hele Natur — den himmelske
Fader føder Himlens Fugle og klæder Markens Lilier. Det er
allerede betegnende, at Pauli Gud ikke tænker paa Dyrene. „Mon
Gud bryder sig om Okserne" siger Paulus etsteds. Men ogsaa
hans Forhold til Menneskene er et andet. Han er først og
fremmest Kristi Fader og derigennem vor. At vi er (eller skal blive)
Gudesønner peger mere i Retning af den mystiske
Naturforvandling end paa noget Fortrolighedsforhold. Gud er jo ogsaa for
Paulus den absolutte Suveræn; Prædestinationen ligger bagved
selv i de mildest klingende Ord. Det hedder nok: „alle Ting
tjene dem til Gode, der elsker Gud" men der fortsættes: „de
som efter Forudbestemmelsen er kaldede."

Hvad der her er fremsat om Forskellen mellem Paulus og
Jesus rokkes naturligvis ikke derved, at Paulus stundom anfører
Ord af Jesus. De overleverede Jesusord er en af de Autoriteter,
som Paulus forefinder i Menigheden og lejlighedsvis benytter
sig af paa samme Maade, som han jævnlig støtter sig paa den
jødiske Kanon. Men lige saa lidt som hans gammeltestamentlige
Citater forudsætter nogen egentlig Forstaaelse af de Forfattere,
fra hvilke de er tagne, lige saa lidt betyder hans Anvendelse af
Jesusordene nogen Indlevethed i den evangeliske Forkyndelse.
Det er spredte Sentenser, der anvendes som Støtte for visse
praktiske Forskrifter vedrørende Menighedsliv og Liturgi. Det
er ikke en Gang sikkert, at Kærlighedsbudet staar for ham som
særlig karakteristisk for Jesus, fordi han kalder det „Kristi (o:
Messias’) Lov". Hans berømte Hymne til Kærligheden er hel
ny i sin Tone og ikke Genklang af Jesusord.

Til Pauli Navn knytter der sig en Række af betydningsfulde
Problemer, der her er forblevne uberørte — den Virksomhed,
han øvede, den Forstaaelse, han fandt, den Rolle, han i det hele
kom til at spille i Kristendommens Udviklingshistorie. Den
foregaaende Fremstilling har begrænset sig til hans Teologi, navnlig
til de Punkter, hvor den traditionelle Opfattelse af denne trænger
til at revideres. Det har derfor været nødvendigt stærkt at
betone alt det for os fremmedartede: hans objektive Opfattelse af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 12:35:53 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0828.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free