- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
834

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober 1908 - Osvald Sirén: Ghibertis første Bronzeporte

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

GHIBERTIS FØRSTE BRONZEPORTE

Købmandslavet i Florens, der havde Overopsyn over
Johannes den Døbers Kirke, opfordrede i Aaret 1401 alle
italienske Billedhuggere til Konkurrence om den ærefulde Bestilling
paa et Par nye Bronzeporte til Baptisteriet. I Konkurrencen
deltog 6 af Datidens mest fremragende Billedhuggere, ikke blot fra
Florens, men ogsaa fra Siena og Arezzo. Ingen af disse vandt
imidlertid Prisen. Den tildeltes, efter adskillig Tvivl og
Diskussion i Bedømmelsesudvalget, en ung Mand, der hidtil især havde
gjort sig bekendt som Maler og Guldsmed, den 23-aarige Lorenzo
Ghiberti, Stedsøn af Guldsmeden Bartoluccio, der sikkert har
været ham en værdifuld Støtte paa Grund af sine tekniske
Kundskaber. Hermed var Ghibertis Lykke som Billedhugger og hans
kunstneriske Berømmelse sikret

Det varede nogen Tid, efter at Konkurrencen var endt, før
den store Bestilling paa Bronzeportene endelig blev ordnet
Kontrakten mellem Kunstneren og Købmandslavets Kunst-Udvalg
undertegnedes d. 23. Nov. 1403: en Uge senere, d. 1. Dec., skulde
Arbejdet begynde. Kontraktens Hovedbestemmelser, som vi
kender fra en Afhandling af Thomas Patch (1773), der har haft
Adgang til nu forsvundne Kilder, var: at Kunstneren hvert Aar
skulde udføre 3 Relieffer (en Bestemmelse, han ikke kunde
opfylde); at Kunstneren frit kunde vælge sine Medarbejdere, blandt
hvilke hans Stedfader Bartoluccio især fremhæves; at
Kunstneren kun havde at sørge for sit eget Arbejde, da alle
Omkostninger til Materiale og desl. skulde bestrides af Lavet; at den
aarlige Betaling skulde udredes efter Vurdering af de saakaldte

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0858.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free