- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
839

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober 1908 - Osvald Sirén: Ghibertis første Bronzeporte

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ghibertis første Bronzeporte

839

drea Pisano fremtræder som en fuldendt Mester. Teknikken var
dog imens bleven i høj Grad udviklet og forfinet ved de
dygtige og mangesidige toskanske Guldsmede. Øjensynligt stræbte
man ogsaa ved Udførelsen af Portene til Baptisteriet i Florens
saa vidt muligt at give dem Karakter af detailfine, skinnende
Juvelerarbejder: saavel Andreas som Lorenzos Porte var
fuldstændig forgyldte, og Arbejdets minutiøse Sirlighed gør alle tre Porte
til virkelige Smykker, omend i stor Stil. Det mærkeligste er dog
maaske, at det lykkedes Andrea, og efter ham Ghiberti, at
forene denne udsøgt fine Detailbehandling med en harmonisk
Hel-hedsvirkning. Alle Enkeltheder er saa godt dæmpede og ligesom
indsænkede i den store Ramme, at vi til Begyndelse opfatter
den skinnende Mangfoldighed som en eneste mægtig, rytmisk
inddelt Komposition. Begge Kunstnere har haft en usædvanlig
fin Følelse for Linie og Dekoration, de har forstaaet at holde
deres Figurscener inden for Grænserne for en ornamental
Virkning. Ghibertis senere Porte, der viser mindre Hensyn til
Helheden og Relieffets Karakter, afgiver negative Vidnesbyrd om,
hvor vigtigt det er i Arbejder som disse at følge Principperne
for Overfladedekoration. Maaske har man ogsaa Ret til at tvivle
om, at Ghiberti virkelig havde fulgt disse Principper saa nøje,
hvis han havde haft fuldstændig frie Hænder og ikke saa nær
havde maattet følge Andreas Portkomposition, til hvilken hans
skulde danne en ligefrem Pendant. Hans Malerøje, der har
forledt ham til saa frie og fængslende plastiske Vilkaarligheder
paa den senere Portal, havde maaske ogsaa ved dette første
Arbejde inspireret ham til en selvstændigere, men i dekorativ
Henseende svagere Komposition. Ghibertis store Fortjeneste m. H.t.
den første Bronzeport ligger vel snarest i, at han har forstaaet
at forøge det gamle Skemas dekorative Skønhed ved at gyde
nyt Liv i Figurscenerne og give Indramningen en naturalistisk
Friskhed og dekorativ Elegance, hvoraf der findes ringe Spor i
Andreas Værk. Ghiberti fremtræder som en usædvanlig smidig
og sikker Fornyer paa et af den dekorative Plastiks vigtigste
Omraader. Hver Porthalvdel er hos Ghiberti som hos Andrea
delt i 14 næsten kvadratiske Felter, der omsluttes af kraftigt
fremspringende Rammer. Hvert Felt er optaget af en Figurscene
(med Motiv fra Kristi Liv) inden for en gotisk Firkløver, med
Undtagelse af de 8 nederste, der fyldes af Enkeltfigurer: Evan-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0863.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free