- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
845

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober 1908 - Osvald Sirén: Ghibertis første Bronzeporte

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ghibertis første Bronzeporte

845

Lorenzo Monaco: Kongernes Tilbedelse.

I den sidstnævnte Komposition er de skriftlærde paa
østerlandsk Vis grupperede paa Gulvet. De to nærmeste Personer
vender Profilen mod hinanden og sidder med fremstrakt Fod og
opadbøjet Knæ paa samme Maade som Maria paa Fremstillingen
af Kristi Fødsel. De støtter ogsaa begge den ene Haand mod
Knæet, hvorved Linierne i Figurernes Overkrop, Kappefolderne,
som ledes ned fra Skuldrene, føres til det samme Punkt, der
forener de lange Buelinier i Kappens nederste Del. Herved
bliver Konturernes Rytme meget rig og afvekslende. Dette er især
tydeligt, naar man ser hen til Pisanos Kompositioner, hvis
sluttede Silhouetter har ubrudte, som oftest kun ubetydeligt buede
Konturer.

Et andet Linjemotiv, hvis ornamentale Konturvirkning
Ghi-berti med Forkærlighed udvikler, og hvortil vi ogsaa finder
direkte tilsvarende Eksempler hos Lorenzo Monaco, er det
vandrette Bølgemotiv, der gaar igennem den paa Jorden udbredte
Kappe. Man finder det naturligvis fremfor alt hos lavt siddende
Figurer, saasom Rabbinerne i Templet eller Josef i Fremstillingen
af Kristi Fødsel. Den sidstnævnte Figur sidder næsten som paa
en udslaaet Vifte.

De antydede Liniemotiver kan ogsaa med temmelig stor
Tydelighed spores i Ghibertis Fremstilling af Kongernes
Tilbedelse. Her forenes Madonnagruppen med den knælende Konge
i en lang enkel Kontur. Liniens Højdepunkt ligger i Drengens
Hoved, herfra gaar der Buer til begge Sider. Ved en
Sammenligning med Lorenzo Monaco’s Epiphania-Billeder ser man dog,
hvor meget mere sammenhængende Motivet i en saadan Gruppe
kan udvikles; man finder med andre Ord, at Ghiberti ikke er
en ensidig Liniekunstner, men en virkelig Plastiker, som frem-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0869.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free