- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
846

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober 1908 - Osvald Sirén: Ghibertis første Bronzeporte

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

846

Ghibertis første Bronzeporte 846

for alt stræber efter at give
Figurerne objektiv Realitet og
først derefter søger at betone
Kompositionens Liniemotiver.
Betragter vi saaledes f. Eks.
Lorenzo Monacos lille Billede
i Raczinski Samlingen i
Posen, saa møder den samme
Hovedgruppe os her som hos
Ghiberti: den gamle
knælende Konge strækker sig saa
langt frem som muligt for at
kysse Drengens Fod, som han
tager om med den ene Haand.
Konturen løber over hans Ryg
og Drengens Ben til Sømmen af Moderens Kappe og bøjes
dernæst op over Marias Hoved. Samlingsbuens Spids betegnes af
Drengens Knæ. Motivet optagesved Josefs og den anden Konges
Armbevægelser, idet de begge tager om den spidse Daase, og
det genoptages end yderligere i Konturerne af de staaende
Mænds Kapper. Hele Kompositionen beherskes af denne
rytmiske Buebevægelse, som stiger mer og mer, jo nærmere vi
kommer til Hovedpersonerne. Disse tavse Rytmer har Ghiberti
forstaaet og elsket, men han har dog aldrig forsøgt at efterligne
dem, fordi saa mange andre vigtigere kunstneriske Problemer
optog ham.

Gennemgaar man saaledes de første Bronzeporte Relief for
Relief, kan man ikke undgaa at lægge Mærke til den særegne Blanding
af nyt og gammelt. Vi har fortrinsvis dvælet ved Kunstnerens
Afhængighed af tidligere gotiske Forbilleder. Nogle andre
Eksempler skal nu klarlægge hans individuelle Fremskridt, der især er
fremtrædende i de figurrige Kompositioner.

Lazari Opvækkelse er skildret med en Livlighed og en rig
dramatisk Variation, som gør Fremstillingen til et fuldstændig
moderne Kunstværk, naar man sammenholder det med Giottos
Skoles arkaiske Komposition over det samme Motiv.
Kunstneren har betonet de enkelte Figurers individuelle Bevægelser paa
en saadan Maade, at hver Figur trods sin Deltagelse i den fælles
Handling formaar at fængsle os. Forskellige Bevægelsesretninger

Ghiberti: Uuri Opvækkelse.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:47:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1908/0870.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free