- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
847

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober 1908 - Osvald Sirén: Ghibertis første Bronzeporte

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ghibertis første Bronzeporte

847

krydser hverandre. Liniespillet
ligesom svulmer stærkt. Vi
iaar en Fornemmelse af den
øjeblikkelige Forundring og
Forvirring. Gennem
Kontrastvirkningen mellem de to
Søstre, af hvilke den ene med
bøjede Knæ og foldede
Hænder ser op mod Kristus,
medens den anden med udstrakte
Arme kaster sig for hans
Fødder, forhøjes den dramatiske
Spænding til en gribende
Slut-ningsvirkning. Og dog
bibeholdes der i Kompositionen
en fuldstændig formel Ligevægt, ja dette endog i en saadan Grad,
at Kristus ikke særligt fremhæves, men indordnes i det fælles
Skema. Relieffet er behandlet med en gennemført Fordeling af
Rummet i gradvise Lag, uden noget forstyrrende Fremspring
foran Synsfeltets Afstandsplan. Øjet ledes mod Baggrunden gennem
Linier, som griber ind i hverandre. Ghiberti viser sig her at være
en virkelig Renæssancebilledhugger, idet han klart behersker
Form-, Bevægelses- og Rumproblemer.

Mindre vel er Fremstillingen af Kristi Forklaring lykkedes
for ham. Apostlene, som i deres Forskrækkelse drejer sig i
indviklede Stillinger, er ikke klart forenede i et lodret Plan; et
Par Højdepunkter skyder frem mod Beskueren i ubehagelige
Spidser.

Derimod er Seriens sidste Scene, den hellige Aands
Udgydelse paa Pinsedagen, saavel i ikonografisk som i dekorativ
Henseende en af Ghibertis selvstændigste og lykkeligste
Frembringelser. Hovedmotivet er skudt længst ind mod Baggrunden og
desuden lagt højt oppe ved Overkanten af Relieffet, der hvor
Skyggen er dyb; Relieffet sidder nærmest under Dørrammen,
der rager langt frem, og det er saaledes lidet tydeligt. Man ser
kun et Par uklare Grupper af Hoveder, som kommer til Syne
over den dekorerede Altan, hvis Beskaffenhed iøvrigt ikke er saa
let at forestille sig, hvis der virkelig skal blive Plads til alle
disse Figurer. Heri har Ghiberti fulgt de gamle Trecentisters Vil-

Ghiberti: Den hellige Ainds Udgydelse.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0871.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free