- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
848

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober 1908 - Osvald Sirén: Ghibertis første Bronzeporte

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

848

Ghibertis første Bronzeporte 848

kaarlighed. Han har egentlig
blot interesseret sig for
Forgrundsfigurerne: de lyttende
Jøder foran Husets Dør. Trods
Vanskeligheden ved at skabe
et Rum foran Bygningen er
det lykkedes ham at gruppere
Figurerne i to Lag, saa at de
bageste virkelig har Plads til
at røre sig og til at bøje sig
frem, uden at de bryder
igennem det klart givne
Forgrunds-plan. Hver eneste af de nye
Figurer bevæger sig i
forskellig Retning, og de er dog alle
tydeligt optagne af det samme. Forrest staar fire statelige
Skikkelser: yderst paa hver Side to gamle turbanbærende Mænd, der
vender sig paa skraa indad. Mellem disse Sidesøjler to yngre,
barhovedede Mænd, som lytter ved Døren. Den ene af disse synes
at gøre et Forsøg paa at komme ind, den anden staar stum og
forventningsfuld; han bøjer Haanden og Underarmen som for at
mane til Stilhed, samtidigt med at han med den anden Haand
trækker Kappen tæt om sig, muligvis for hurtigt at kunne glide
ind, saa snart Døren gaar op. Modelleringen staar her med mere
Kraft og Bredde end i de fleste Relieffer paa disse tidligere
Bronzeporte.

De enkelte Figurer, der fylder de otte nederste Felter, er
ordnede parvis. Sammenligner man disse stort anlagte
Drapperi-figurer, hvis Liniespil har en blød og dog storsiaaet Rytme, med
Andrea Pisanos allegoriske Kvindefigurer, der symboliserer
forskellige Dyder, saa kan det ikke nægtes, at Afstanden mellem
de to Kunstneres Figurstil synes betydeligt mindre her end ved
en Sammenligning mellem de to Mestres fortællende
Kompositioner. Andreas gratiøse smaa Kvinder i vide Kjortler, som føjer
sig efter Kroppens Bevægelser, er de højeste og frieste Udtryk
for hans personlige Begavelse. De er Beviser paa hans
usædvanlige Evne til med Konturer at skabe en sammenhængende,
fremherskende Bevægelse. Skønnest er dette udtrykt i den unge
Pige „Haabet", som synes at være i Færd med at løfte sig op,

Andrea Pisano: Haabet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 12:35:53 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0872.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free