- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
878

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November 1908 - Aage Friis: Den Bernstorffske Gobelinsal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

878

Den Bernstorffske Gobelinsal

Rouen, og Bernstorff kunde snart efter se sine Værelser, og
især sin store Salon, straale i al dens Pragt.

Bernstorffs Pariservenner havde utvivlsomt Ret, naar de
lykønskede ham til, at her var et samlet Udstyr, der stod over alt
andet i Samtidens Danmark. Særlig gjaldt dette om den store
Sal, som dannede Midtpunktet i Beletagen med tre brede Fag
Vinduer ud imod Norgesgade. Det var en prægtig Sal, udstyret i
gennemført Rokoko. Loftets, Dørenes og Vinduesnichernes
Dekoration og Tapetrammerne var nøje i Stilen. Møblementet
bestod bl. a. af en Samling prægtige Stole og et Par tilsvarende
Sofaer, alle beklædte med originalt vævet Gobelinstof fra
Fabri-ken i Beauvais, hvis Bestyrer, Oudry, var en Bekendt af
Was-serschlebe; Betrækket forestillede Fugle, Dyr og smaa Jagtscener,
omgivne med Ornamenter. Paa Væggene modsat Vinduerne
fandtes en prægtig Kamin med Lampetter af forgyldt Bronze paa
Siderne; Pillerne paa Langvæggen mod Norgesgade smykkedes
af tre herlige Spejle, og over de to mindste i ovale Rammer var
der anbragt Portrætter af Kong Frederik V og Dronning Juliane
Marie; over Dørene var malede eller vævede Tapeter indsatte
som Dørstykker. Konsoller til Kamin og Spejle var af en særlig
kostbar Marmorsort. Borde og Gueridoner var holdte i Stil med
det øvrige. Men Salonens Pragtstykker blev dog fire Gobeliner,
der udfyldte smagfulde Rammer paa de tre Sider. Over dem
var øjensynlig Møblementet komponeret; Betrækket paa
Møblerne var vævet i Smag dermed.

Det fortælles, at de fire Gobeliner var Gaver fra Ludvig XV
til Bernstorff ved hans Afrejse fra Paris. Det er utvivlsomt
urigtigt; en saadan Gave nævnes ikke i Fabrikkens Fortegnelse og
ej heller paa andre Steder, hvor det utvivlsomt vilde være
omtalt. At de skulde stamme fra Madame Pompadour er der lige
saa liden Hjemmel for. Bernstorff har sikkert købt Gobelinerne
for sine egne Penge, og han har i ethvert Tilfælde ført
Forhandlinger om et saadant Køb med den Fabrik, hvorfra de
udgik, nemlig Beauvais. Her er de vævede, efter Kartoner af
Fran-çois Boucher, rimeligvis fra 1749. De fire Stykker, der kom til
Danmark, hørte til en højst moderne Række, kaldet „Les amours
des Dieux", med mytologiske Emner. Den samme Række findes,
dog med nogen Variation, et Par andre Steder i Europa,
saaledes i Turin og i Budapest. Emnerne for Bernstorffs fire var

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 12:35:53 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0906.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free