- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
979

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - December 1908 - Emil Hannover: Folkwang-Museet i Hagen i W.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

■979 Folkwang-Museet i Hagen i W.



Kunsten. Skam, om man ikke greb den og i Flæng gjorde Rede
for nogle Indtryk!

Nogle mindre gunstige mangler naturligvis ikke ganske. Den
unge franske Maler, der bærer det herhjemme ukendte Navn
Henri Matisse, er vistnok en Fejltagelse af Osthaus; i hvert Fald
er det Meddeleren af disse Betragtninger umuligt at se andet i
denne Kunstner end en fræk Forfladiger af Gauguin. Ogsaa om
Georges Minne, denne mærkelige Bondesøn og Billedhugger
fra Brügges Omegn, der ganske isoleret har tilegnet sig en
arkaiserende, halvt gotisk Stil, som kunde synes Resultatet af
allehaande Paavirkninger, fordi den ytrer sig paa en egen tør og
ufrodig Vis, — ogsaa om ham lod der sig strides. Ligesaa om et
og andet enkelt Billed af berømte Mestre i Samlingen, saaledes
om Watts „Døden som Forsoner", der er alt for rigt paa
uforsonlige Farver og dramatisk lidt paatrængende fortalt, eller om
Böck-Uns „Pan im Kinderreigen", der er et Alderdomsarbejde og bærer
grundigt Præg deraf. Men Osthaus har samlet saa megen
udmærket moderne Kunst, at han kan bære Indvendingerne mod
enkelte mislykkede Indkøb. Han ejer Feuerbachs i Farven lidt
frosne, men i Kompositionen klassisk strenge og skønne
„Or-pheus", et virkeligt Hovedværk af denne Kunstner, som nu
overalt i Tyskland faar Oprejsning for den forsmædelige
Ligegyldighed, han mødte i levende Live. Af Thoma, som et langt Levned
har forskaanet for den samme Skæbne, ejer Museet et Billede af
en Gedeflok, der ualmindelig tydeligt viser, hvad denne som
Landskabs-, Dyre- og Stillebensmaler saa indtagende, som
Figurmaler ofte saa afskrækkende tyske Kunstner koloristisk skylder
Courbet. At selve Mesteren fra Ornans er repræsenteret (med et
herligt Billede af en Hjort) i Samlingen, er kun rimeligt og billigt
efter den Rolle, man nu ved, han har spillet inden for en Gruppe
af Tysklands Kunstnere, deriblandt nogle af de bedste.
Uvilkaarligt stadfæster man i det hele i Osthaus’ Samling en Række af de
seneste kunsthistoriske Erfaringer og Kendsgerninger. Saaledes
den, at Trübner, af hvem Museet ejer den noget nøgternt
opfattede, men ægte malerisk behandlede „Dame i graat", stammer i
lige Linie ned fra Manet, og ligeledes at Schuck, Leibls Ven, i
sine udmærkede Stillebensbilleder — ligesom Leibl selv i første
Fase — var et Produkt af Manet og Courbet. Ogsaa et stort
Anlæg til en „Ecce homo" af Daumier er aabenbart anskaffet under

Tilskueren 1908 68

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/1017.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free