- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
981

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - December 1908 - Emil Hannover: Folkwang-Museet i Hagen i W.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

■981 Folkwang-Museet i Hagen i W.



Indtryk af de sidste Tiders voksende Erkendelse af eller helt nye
Meninger om mange Kunstnere fra det nu historisk endte 19de
Aarhundred. Den nye Opfattelse af Daumier skriver sig, som
bekendt, fra de store retrospektive Fremvisninger paa
Verdensudstillingerne i 89 og 1900. Hvad der ved hine Lejligheder blev
fastslaaet m. H. t. Daumier, nemlig at han var en endnu genialere
Maler end Tegner, at han som Maler har været Millets
Forudsætning, men at han med sin mægtige, næsten michelangeloske
Formgivning navnlig i Grupper og Masser af Figurer i heftig
Bevægelse langt overgaar sin store Efterfølger: det lader sig maaske
ikke altsammen bekræfte i Osthaus’ Billed, men dette er dog en
af de mange tidssvarende Erhvervelser, med hvilke Museet i
Hagen ikke udmærker sig mindst.

Der skal ikke længere Mod til at købe Billeder af Feuerbach
eller Marées, Leibl, Trübner eller Thoma, endmindre til at
erhverve en Daumier,en Courbet eller Manet (i Berlin har det dog,
som man ved, nylig kostet en udmærket Museumsdirektør hans
Stilling). Men der skal saare mange Penge til: et ikke en Gang
helt godt Billede af Manet, en flygtig Portrætskitse af Baudelaires
Elskerinde udstrakt paa en Sofa, hænger for Tiden „paa Prøve"
hos Osthaus og koster en Formue. Af Manet ejer Museet i
Forvejen en anden Skitse, som forestiller en Bombes Eksplosion i en
Flok Soldater, og hvori Virkningen af det frygtelige Sekund er
som greben og fastholdt i Sekundet selv. Ogsaa af de øvrige ældre
franske Impressionister er flere godt, om end endnu
utilstrækkeligt repræsenterede, ingen dog saa godt som Renoir, af hvem her
findes det berømte, men hidtil kun af Gengivelser kendte Billed
af en hvidklædt Dame med opslaaet sort Parasol under grønne
Træer, gennem hvilke en kølig Sol sender sine perlemorfarvede
Pletter. Det er den Dame, som Renoir i Aaret 1868 udstillede paa
Salonen under Navnet „Lise". Billedet blev malet fuldt færdigt i
fri Luft, men det blev til Held malet paa en Tid, hvor
Frilufts-maleriet endnu ikke forkastede saadanne Fortrin som Fasthed i
Formen, dekorativ Billedvirkning, malerisk Sammenhæng og
Holdning, — Fortrin, som man hyppigst forgæves vil søge i de
ofte vaporøse og jævnlig lidt blødagtige Billeder af Renoir fra
dennes senere Aar.

At moderne Billedhuggere som Meunier, Rodin og Mailloe
er repræsenterede i dette moderne Museum siger næsten sig

68*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:47:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1908/1019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free