- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
985

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - December 1908 - Emil Hannover: Folkwang-Museet i Hagen i W.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

■985 Folkwang-Museet i Hagen i W.



og Kunnen i Kunst kunde tilegne sig saa meget af en ægte
primitiv og ægte naiv Opfattelse, som der gør sig gældende i
Tahiti-Billederne. Det er ikke Publikumskunst, disse Billeder fra de
Vildes Verden, hvori en syg Kunstnersjæl har taget sig et Bad,
og hvori den virkelig har vundet sin Sundhed tilbage. Man maa
for at føie sig styrket af denne Sundhed maaske møde træt selv
af alt det i moderne Kunst, som fyldte Gauguin med Lede. Man
maa maaske ogsaa helst kunne genkalde sig Giotto eller tidlig
græsk Kunst. Fælles med saadan gammel primitiv Kunst har disse
Billeder det forjættende. En Fremtid rummes i dem eller synes
at rummes i dem. Det er intet Tilfælde, man netop træffer dem i
det lille Fremtids-Museum i Hagen. Mere end noget andet
bidrager de til de Indtryk, man modtager her, af Ungdom, Haab og Higen.

Om Osthaus’ andre Planer skulde strande, vil hans Museum,
om det ellers vokser sig stort i samme Aand, hvori det er anlagt,
og bevares samlet gennem Tiderne, paa en saare interessant
Maade og i en Grad som intet andet moderne Museum blive en
Afspejling af Smagen og Kunstsansen i vore Dage. Allerede dette,
at Museet forener Kunst med Kunsthaandværk, vil minde om vor
Tid med dens tapre Forsøg paa at raade Bod paa
Kunsthaand-værkets Forsømmelse. Udvalget af Malerier og Skulptur vil vise
vor ringe Sans for Fællesstil i egentlig Kunst, vort Forlangende
efter Kunstværker med skarpe individuelle Kendetegn, vor
levende Interesse forFænomener, der syntes os at indvarsle Fornyelse.
Af de overvejende mange franske Billeder vil det fremgaa, at selv
i Tyskland erkendte de kunstnerisk oplyste i vor Tid den franske
Kunsts Supremati over al anden Kunst i Aarhundredets sidste
Halvdel. At Billederne saa at sige udelukkende er valgte med
deres koloristiske Kvaliteter for Øje, at der i hele Samlingen ikke
findes et Billede med anekdotisk Fortælling, vil vise vor
Bevidsthed om, at Malerier først og fremmest bør være Malerkunst. Den
udmærkede Samling af japansk Kunst, Træsnit, Keramik, Lak
osv. vil minde om Japans Betydning for vor Impressionisme og
samtidig tale om vor artistiske Forstaaelse endog af kunstneriske
Fremstillinger, hvis Emner for en stor Del ikke rørte vore
Hjerter. Det samme gælder et vidunderdejligt gammelt persisk
Manuskript med henved 70 Miniaturer, der med Rette er Samlingens
Stolthed, og som fortjener at nævnes særskilt. Om levende
Skønhedssans og navnlig om en af alle ukunstneriske Hensyn
fuldkommen frigjort Skønhedssans vil Museet i Hagen tale — forhaa-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/1023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free