- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
1010

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - December 1908 - Karl Madsen: Lorenz Frølich

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1010

Lorenz Frølich

De danske Heltesagn var allerede behandlede af ansete
hollandske Kunstnere i en af Christian IV til Kronborg bestilt
Billedrække.1) Malerierne, blandt hvilke der var en Fremstilling af
Hagbard og Signes Historie, er tabte, og de endnu bevarede
Tegninger til nogle af dem giver naturligvis ingen dyb Forstaaelse af
Sagnenes oldnordiske Karakter. Gerard van Honthorsts Tegning
af Uffe hin Spages Kamp med Sakserne*) minder om Datidens
Fremstillinger af David i Kamp med Goliath. Alligevel har disse
Billeder utvivlsomt været af større Værdi end de senere i det 17de
Aarh. her i Danmark malte Fremstillinger af nordiske Kæmper
(som Karel van Manders og Lambert van Havens 1884 brændte
Kontrafejer af Holger Danske og Burmand „med Gemaler") og end
den danske Malerkunsts første svage Forsøg i det 18de Aarh .s
Slutning paa at følge Digternes Spor i Genfremstillingen af vor Oldtid.

Oehlenschlägers og Grundtvigs nordiske Digte fremkaldte
mange Ønsker om at se deres Emner behandlede af Billedkunsten. De
ivrigste afkrævede den dette som hellig Pligt. 1812 udgav Jens
Møller en Afhandling „Om den nordiske Mythologies Brugbarhed for
de skiønne tegnede Kunster". 1816 gav Akademiet Eckersberg
Fremstillingen af Balders Død til Opgave for hans Medlemsarbejde.
„Af alle de urimelige og umulige Opgaver, der i Tidernes Løb blev
ham stillede," siger Hannover, „faldt ingen ham besværligere."
Hans hæderlige, tørt akademiske Billede kaldte ikke Valhal ned
paa Jorden. Han fandt sig endog foranlediget til offentlig under en
hidsig og snurrig Strid at udtale sig mod den nordiske Mytologis
Brugbarhed for Kunsten: den Sten, man ikke har Kræfter til at løfte,
bør man lade ligge. De andre Malere havde heller ikke rokket den.

Henimod 1830 vendte Interessen sig her som andetsteds i
Europa fra den graa Oldtid til den farverige Middelalder. 1826 udkom
den første af Ingemanns opsigtvækkende historiske Romaner.
Trods Eckersbergs gode Lære fristedes mange unge Malere af
Riddertidens poetiske Glans. Udstillingen viste 1827 Bluncks Niels
Ebbesen, 1832 Adam Müllers Asger Ryg og Marstrands Biskop
Vilhelm, 1836 Chr. E. Andersens Billede af Kuliemanden, der
spaar Valdemar Sejr (og Schleisners af Ridder Oluf ved Elverhøj),

’) Se den i „Kunstens Historie i Danmark" S. 80-81 givne Redegørelse. Hvis
Akademisekretær, Docent P. Johansen havde gjort sig bekendt med denne, vilde han ikke
have givet sin af „Foreningen for national Kunst" 1907 udgivne Bog .Nordisk Oldtid
og dansk Kunst" dens besynderlige og meget misvisende Begyndelse.

2) Gengivet i „Kunstens Historie i Danmark", S. 82.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/1048.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free