- Project Runeberg -  Tidskrift för Kyrkomusik och Svenskt Gudstjänstliv / 1927 /
9

(1926-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SEE RE SE RSA FORA NA NER PRIS FFS NNE SA fasa MARIAN NY NAR SN RET EA ESS APA Er fä MS RAA a rt PR SA IAN SAT MISE NE Sa PER NEAR TREA RES FÖ 6 ANI RR Vs ANEEr TA SA NT PN TNE SAR FAM TA RAR NG FE FE BÄST RE RE RES ARSA SR "En e BÖFR CA SP SITER "ET SK SNECINT SRTIREEENEE ONE PE ARSRISNRAK VAR 1 rare? FANER FA + SVENEST Dr HENNE

Kyrkomusikfesten i Stockholm 9

betande krafter ha med en idealitet, som
väl anstår kyrkomusikens höga bestäm-
melse, icke aktat någon uppgift för hög.
På måndag avslutas festen med ingenting
mindre än den Höga mässan i h-moll, där
trosbekännelsen i den nicenska formen i
första artikeln mäktigt skildrar Skaparen
och sedan i en konstfullt fortskridande
duett i g-dur andra artikelns början, So-
nens eviga härkomst av Fadren, »ljus av
ljus». Därefter följer h-moll-mässans stör-
sta hemlighet, som redan när tanken går
till dessa toner, försätter själen i andakts-
full bävan inför livets tragik och fräls-
ningens mysterium. Det är ännu icke
fråga om »korsfäst för oss under Pontius
Pilatus», utan dessförinnan står i Nice-
num: »Han har tagit mandom genom den
Helige Ande och Jungfru Maria och bli-
vit människa». Det är julen, som skall
skildras, idyllen, barnet i krubban. Men
ack, här är det mässan gör skäl för nam-
net h-moll. Ovanpå basarnas tunga, dova
h-moll-stötar i tretakt, vilka sedan vandra
nedåt mot djupare djup och till sist halvt
motvilligt inlåta sig på överstämmornas
uttrycksfulla sorgmelodi, sjunga fiolerna
en tonföljd, som kunde vara snyftningar
och droppande tårar, och alten börjar det
tema i moll, som går igenom märg och
ben och som förlägger begynnelsen av
Kristi lidande till hans jordelivs början.
Samma tanke har en okänd konstnär
skildrat på den skönaste av Uppsala dom-
kyrkas medeltida mäss-skrudar, i det att
han eller hon sytt in jul-idyllen mitt på
korset. Och dock är denna Bachs upp-

fattning av människoödet ingalunda en

dov pessimism, utan bakgrunden till li-
dandets försoningskraft. Ty sedan låter
oss den underbara kören Crucifixus ana
frälsningens mysterium. Efter döden på
korset giver slutet av denna kör i stilla
g-dursackord den korsfäste ro i graven —
tills trumpeterna smattra och det nya li-
vet och den korsfästes konungamakt bry-
ter fram. :

Jag har, fortsatte ärkebiskopen, anfört
dessa musikaliska lekmannafunderingar
för att antyda, hurusom Bach och i olika
grader andra före och efter honom i mu-
siken varit teologer och tänkare, utan att
därigenom tonskapelserna fått en abstrakt
eller konstlad karaktär. Tvärtom, ingen

musik kan vara mer full av klang och
friskhet och musikalisk följdriktighet än
den snilleskapelse jag nyss antytt; vare
sig det gäller den allmänna religiösa för-
nimmelsen av andakt och bävan inför det
heliga och övermänskliga, eller det gäller
den specifikt kristna och evangeliska
aningen om och erfarenheten av frälsning-
ens hemlighet, så kan musiken säga mer
än ord. När jag för första gången hade
fått höra Matteuspassionen, slog det mig,
att vi i Bachs passionsmusik och andra
tonskapelser äga vad som skulle kunna
kallas ett femte evangelium jämte de fyra
i Nya testamentet. Jag menar en djup och
riktig tolkning av evangeliets väsen, men
tack vare tonernas uttrycksfullhet rikare
antydd för erfarenheten och aningen än
vad ord kunna förmå, således härutinnan
jämförlig i sin mån med handlingen, som,
när man skådar den eller gör den eller
upplever den, säger mer än ord strängt
taget förmå direkt utsäga. Förutsätt-
ningen för att genklang skall finnas i
människohjärtat är föga avundsvärd. Här
råder ett frimureri mellan dem som veta
vad lidandet är och som också känna nå-
got av förklaringen. .

Bach har själv nedskrivit några ord
om generalbasen som musikens fullkomli-
gaste fundament. Tal. hänvisade till det
utförliga program, som utgivits till festen
och festkonserterna. Generalbasens syfte
och ändamål är, säger Bach, icke något
annat än Guds ära och sinnets vederkvic-
kelse. »Där detta icke tages i akt, där
finnes heller icke någon egentlig musik,
utan ett djävulskt pladder och skram-
mel.»

Varje gång, slutade tal., jag utomlands
deltagit i gudstjänster och då också fullt
ut uppskattat deras egendomliga dygd hos
skilda folk och konfessioner, längtar jag
hem efter koralerna i en svensk kyrka.

Jämte församlingssången har kören en
uppgift, och ingenting kan vara mera löf-
tesrikt än det arbete, som de olika stif-
tens kyrkokörförbund börjat åstadkomma,
Jag betygar Stockholms kyrkomusikerför-
ening min och mångas tacksägelse för
den väckelse, den uppmuntran och den
lärdom föreningen ger genom sin stora

fest.
H. Weman.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:54:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tksg/1927/0013.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free