- Project Runeberg -  Tidskrift för Kyrkomusik och Svenskt Gudstjänstliv / 1927 /
42

(1926-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

42

råd med avseende på de yttre an-
ordningarna. Som tillräckligt mo-
tiv för en dylik reform måste givet-
vis gälla, att man har sig bekant,
att ett flertal församlingsmedlem-
mar verkligen hysa allvarliga be-
tänkligheter mot den gemensamma
kalkens bruk, eller att särskild
smittofara å viss ort nödvändiggör
exceptionell försiktighet. Men en

Den Heliga

Knut Peters

beställsam pjoskighet bör ej ha ta-
lan i denna sak. Allra minst till-
kommer det prästerskapet att ge-
nom <opåkallat framhållande av
möjliga, sannolikt imaginära risker
suggerera betänkligheter. För den
gemensamma kalken talar alltjämt
kyrkans gamla sedvänja samt dess
symboliska innebörd. =
Yngve Brilioth.

Nattvarden.

Y. Brilioth: Nattvarden i evangeliskt gudstjänstliv.

Trenne sakförhållanden synas
mig genom prof. B:s bok om den
Hel. Nattvarden ställda i särskilt
klar belysning. Det första är, att
den kristna Kyrkan i den H. N. äger
ett av sina största andliga kapital.
Detta kan man knappt undgå att
få en stark känsla av, då man läser
förf:s analys av det fornkristna natt-
vardsfirandet. Det andra är, att un-
der medeltiden detta kapital i hög
grad missbrukades. Det hade då,
för att tala sena tiders språk, råkat
i jobbarehänder. Det tredje är, att
lika illa vårdat, som detta kapital
var under medeltiden, lika illa vår-
dat är det för närvarande inom
stora delar av den svenska Kyrkan,
om än på ett rakt motsatt sätt. Var
det under medeltiden missbrukat, så
ligger det nu ibland oss obrukat.
Härtill kunde ett fjärde sakförhål-
lande läggas, som dock av förf. en-
dast skisseras: skall det religiösa li-
vet komma ut ur den utarmning,
varunder det för närvarande inom
större delen av vårt land trälar,
måste det lära att rätt använda den
H. Nattvardens kapital, och härvid
har det icke minst att hämta im-
pulser från fornkyrkans nattvards-
firande. o

Förf. skriver tydligen med stark

känsla, för sitt ämne. Han ådaga-
lägger stor -beläsenhet, en god för-
måga att fatta det centrala i proble-
men och en mindre vanlig förmåga
att begripligt framställa de ofta yt-
terst inkrånglade sakerna utan att
likväl alltför mycket förenkla pro-
blemen. Mot en förebråelse i detta
sista hänseende garderar han sig för
övrigt genom kanske väl ofta åter-
kommande vändningar av detta in-
nehåll: det ligger utanför ramen av
detta arbete —.

Boken har både många och stora
förtjänster. Utan att på något sätt
vilja förringa dess övriga förtjäns-
ter skulle jag likväl som det märk-
värdigaste med densamma vilja be-
teckna den omständigheten, att den
är skriven på svenska.

Att en svensk vetenskapsman vå-
gat gripa sig an med en stor mono-
grafi över Nattvarden ur dogmhisto-
risk och liturgisk synpunkt, avfat-
tad så att den är tillgänglig för den
bildade allmänheten, är onekligen
något nytt och hör utan tvivel till
det mest glädjande, som är att an-
teckna från det kyrkliga arbetsfältet
under de senaste åren. I all syn-
nerhet är det glädjande, att det li-
turgiska inslaget blivit så starkt,
som det här är. Dels tyder det på

2

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:54:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tksg/1927/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free