- Project Runeberg -  Tidskrift för Kyrkomusik och Svenskt Gudstjänstliv / 1927 /
140

(1926-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

140

dena en ny inriktning, nämligen
en inriktning, som på ett avgöran-
de sätt är orienterad emot grund-

Martin Fornander

förutsättningen för Kyrka och
kult: emot den Helige Ande.

Adolf Allwohn.

Svensk kyrkomusik i Tyskland.

»Tonkonsten», säger Bussoni, »leder
ända till de portar, som skilja människan
och evigheten — eller som upplåtas för
"att släppa in de i tiden levande. På
andra sidan dessa portar ljuder musik —
ingen tonkonst».

Dessa ord klarlägga musikens centrala
ställning i människans livsföring och
kunna sättas som motto över den i som-
mar pågående musikutställningen i Frank-
furt a. M. Och om de gälla all tonkonst,
så gälla de naturligen i särskild grad den
som trätt i religionens tjänst. I denna
söker människan Gud genom att i toner
omsätta sin själs längtan efter honom,
utan vilken intet är. Luther har uttryckt
detta så:

Wer sich die Musik erkiest

hat ein himmlisch Werk gewonnen;
denn ihr erstes Ursprung ist

von dem Himmel selbst genommen,
weil die lieben Engelein

selber Musikanten sein.

Dessa ord stå som motto för de da-
gar, den 6—13 juli, vilka under utställ-
ningen ifråga voro anslagna till fram-
förande av evangelisk kyrkomusik från
reformationen till våra dagar och vilka
avsågo framförandet av äldre och mo-
dernare tysk och svensk kör- och orgel-

musik, andliga sånger, Bachs h-moll
. mässa och Thomas” Passionsmusik (efter
Marcus).

Representant för Sverige var under
dessa dagar Engelbrekts kyrkokör från
Stockholm under ledning av kantorn i
Engelbrektskyrkan, musikdirektör David
Åhlén.

Det svenska deltagandet.

Det svenska deltagandet omfattade:
Konsert i Bachsaal inom utställningsom-
rådet torsdagen den 7 juli kl. 8 e. m.;
Radiomorgenfeier i Frankfurts radiout-
sändningsstation, söndagen den 10 juli
kl. 8 f. m. och svensk högmässa i St.
Katharinenkirche i Frankfurt söndagen
den 10 juli kl. 5 e. m.

Konserten i Bachsaal.
För konserten i Bachsaal, »Schwe-
denabend>», vid vilken utom Engelbrekts-
kören även medverkade altsångerskan

Tilly Westphal (Frankfurt a. M.) och or-
ganisten Becker (Frankfurt a. M.), var
följande program uppgjort:

Orgel: Frescobaldi: Passacaglia, B-dur.

Andliga sånger av August Söderman
(Kyrie, Agnus Dei, Jesu Christe, Domine,
Benedictus, Virgo gloriosa, Osanna).

Ur den svenska mässan: Joh. Linde-
gren: Kyrie och Laudamus.

Ur den svenska hymnlitteraturen: John
Morén: Se vi gå upp till Jerusalem, och
Var mig nådig; Oscar Blom: Herren är
min herde, och Nu blir det sommar vän
och -blid; Ivar Widéen: Vi för korset öd-
mjukt falla; Harald Fryklöf: Du bar ditt
kors och Lovsång.

Andliga sånger för mezzosopran: Da-
vid Wikander: Vi på jorden leva här, och
Saliga de döda; Otto Olsson: Tantum
ergo, hymn (fru Tilly Westphal; orgel:
organist Becker, soloviolin: konsertmäs-
tare Post).

Te Deum för 4- till 8-stämmiga körer,
stråkorkester, harpa och orgel av Otto
Olsson.

Grundläggande för dess uppställande
var, att programmet skulle dels giva ett
tvärsnitt genom den svenska hymnlittera-
turen, sådan den nu kommer till använd-
ning i svenska kyrkor, dels giva prov på
svensk mässmusik, dels upptaga något
verk av svensk kyrkomusik i större stil.
August Södermans andliga sånger med-
togos på grund av sin musikaliska skön-
het och tacksamhet ur körteknisk syn-
punkt.

På av initiativtagarna särskilt uttalad
önskan upptogos å programmet även
några solosånger av svenska kompositö-
rer från senare tid.

Framförandet blev en seger för svensk
kyrkomusik. Då vid konserten i Bach-
saal en svensk kyrkokör för första gång-
en framträdde inför tysk publik och kri-
tik med inhemskt program, torde det ej
vara utan betydelse att här anföra några
citat ur de kritiker över Schwedenabend,
som offentliggjorts i Frankfurtertidningar.

Angående kompositionerna säger så-
lunda Frankfurter Zeitung: »Stilen och
klangbyggnaden hos dessa verk är väsent-
ligen senromantikens, speciellt den sträng-
are nordtyska riktning, som ligger det
skandinaviska kynnet så nära. I stort sett

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:54:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tksg/1927/0176.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free