- Project Runeberg -  Tidskrift för Kyrkomusik och Svenskt Gudstjänstliv / 1927 /
141

(1926-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Svensk kyrkomusik i Tyskland

framträder väl den liturgiskt och stäm-
ningsmässigt bundna formgivningen av
klanginnehållet mer än rent konstnärlig
gestaltning av stora mått; alltid ljuder
dock en stark inre upplevelse ur denna
musik», och Frankfurter Post: »De hos
oss i Tyskland mer eller mindre okända
kompositörerna Lindegren, Morén, Blom,
Olsson m. fl. äro samtliga inga domine-
rande, ledande andar; men representera
de det svenska genomsnittet, äro de värda
all högaktning. Denna andliga musik är
en tilltalande blandning av sakrala och
folkviseaktiga. beståndsdelar, osentimen-
tal, förnäm i sin harmoniska gestaltning,
rytmiskt livaktig. Den originellaste av
kompositörerna stod i början av pro-
grammet: Aug. Söderman med sju and-
liga sånger, som alltigenom höra till det
vackraste i sitt slag, som jag någonsin
påträffat. Sånger sådana som Kyrie, Ag-
nus Dei eller Virgo gloriosa kan blott en
stor konstnär skriva. I all sin förnäm-
het och behärskning förråda dessa sven-
skar en djup tro, vilken såsom i Te
Deum av Otto Olssön kan förlora sig i
hymniskt jubel likaväl som i världsfrån-
vänt skådande».

Angående körens sätt att lösa sin upp-
gift säger Frankfurter Post: »Att höra
den 27 medlemmar räknande kören är
en upplevelse. Den . underbara egalise-
ringen hos de lätt mörkfärgade rösterna,
i sådan fulländning blott sällan förekom-
mande även hos de mest framstående kö-
rer, åstadkommer. en rund, fyllig och
mjuk samklang av fängslande skönhet.
Direktör Åhlén dirigerar med stort lugn
och säkerhet och mästrar sin kör, så att
det är en glädje åt det. I yttre hänse-
ende verkar: hos dessa gäster den rätt-
framma, otvungna, från varje pose främ-
mande naturligheten tilldragande. Presta-
tionerna mottogos av de trots den starka
värmen modigt uthållande, talrika åhö-
rarna med stormande bifall», och Frank-
furter Nachrichten: »Aftonens prestatio-
ner erhöllo en särprägel tack vare den
under sin ledare, musikdirektör David
Åhlén, med sällsynt disciplin skolade, be-
träffande olika stämmor väl avvägda och
med hög intelligens sjungande svenska
kören. Den lilla skaran om blott 27
röster förfogar över ett utvalt material,
som verkar bestickande genom de klara
sopranerna och mansrösternas sonora
vekhet. Än mer tvingar den mer än van-
ligt rika och delikat utarbetade dynami-
ken i föredraget till beundran. De tal-
rika åhörarnas hänförda bifall var lika
mycket uttryck för ett konstnärligt värde-
sättande som för hedrandet av ett vän-
skapligt sinnat och besläktat folk».

141

Från det ögonblick, kören trädde in
på podiet i Bachsaal, hälsad av en hjärt-
lig välkomstapplåd, och tills program-
mets sista ackord förtonat, bundos allt
starkare band mellan den och publiken.
Stämningen utlöstes, som kritiken ovan
visat, i hänfört bifall. Såsom första
extranummer sjöngs »Deutschland,
Deutschland iber alles», såsom andra
Stenhammars Sverige. Kunde väl vack-
rare uttryckas de stora tankar, på vilka
musikfesten i Frankfurt a. M. uppbyggts?

Radiomorgenteier.

Den radioutsändning, som anordnades
i samband med Engelbrektskörens besök
i Frankfurt a. M., utfördes under med-
verkan av Pfarrer Miller med »Dresde-
ner Posaunenmission» och Pfarrer Wallau.
Engelbrektskören sjöng: Kyrie av Joh.
Lindegren, Dir, dir, Jehova, will ich singen
och Kommt Seelen, dieser Tag, båda av
J. S. Bach, samt Deo dicamus gratias av
Homilius. Pfarrer Mäller med »Dresde-
ner Posaunenmission» blåste koraler i
sättning av J.S. Bach.

Pfarrer Wallau höll ett anförande
över ämnet »Musica sacra», i vilket han
framhöll musikens betydelse i männi-
skans liv, vilken betydelse först då blir,
vad den bör vara, när musiken får träda
in under det högre syftet att vara ett ut-
tryck för strävan efter gudstankens för-
verkligande inom människan, vilket är
det mänskliga livets "mål.

Svensk högmässa.

Den svenska högmässan blev en an-
daktsfylld högtidsstund i det till sista
plats fyllda templet. Vid densamma
kommo till utförande:

Ur musiken till svenska mässan: In-
troitusantifoni för Trefaldighetssöndagen
av John Morén; Kyrie n:r 10 av Joh.
Lindegren; Gloria n:r 18; Laudamus n:r
29 (Ess dur) av Joh. Lindegren; Saluta-
tion n:r 39; Benedicamus n:r 70 och Tre-
faldigt amen n:r 76:b.

Psalmer (i svenska psalmboken): 16: 1;
216; 194: 1; 221; 272: 2, 3.

Körsånger: Efter sammanringningen:
Dig, dig, Jehova, vill jag sjunga av J. S.
Bach, efter tron: Jesu, min Herre av J.
S. Bach och före postludiet: Deo dicamus
gratias av Homilius. Postludium: Toc-
cata och fuga i d-moll av J. S. Bach.

Predikan hölls av professor Anders
Nygren från Lund, som med ledning av
texten i Markusevangeliets 14 kap. 3—9
vv. talade om den kristna omedelbarhe-
ten i motsats till det beräknande förnuf-
tet, som alltid först frågar, om det man
gör är värt offret. Om kärleken driver

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:54:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tksg/1927/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free