- Project Runeberg -  Tidskrift för Kyrkomusik och Svenskt Gudstjänstliv / 1928 /
69

(1926-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Matteuspassionen i Leipzigs Thomaskyrka

präglande av varje detalj låter
Straubes tolkning Matteuspassionen
framstå såsom en i sig sluten, un-
derbar helhet.

De upprörda folkscenerna i pas-
sionens senare del präglades av en
kraftig, nästan kuslig realism. Kör-
satsen över folkets rop: »Hans blod
komme över oss och’ våra barn», blev
med sitt accelerando till en verita-
bel häxdans. Koralernas karaktär
av stilla tillbedjan, tillförsikt eller
ånger fingo bestämma över deras
skiftande tempo.

Till bevarande av verkets kyrk-
liga karaktär var det av synnerligen
fördelaktig verkan, att evangelistens
ord stöddes av ackompangemang
från cembalo. Här hade den kyliga,
profana klangen, som ackompange-
manget från flygel nödvändigtvis
ger, fått en ersättning, som fullt
smälte in både i kyrkorummet och
i det svagare orkesterackompange-

manget.
x

Inför Matteuspassionen blekna
de övriga i sig själva mycket akt-
ningsvärda kyrkomusikaliska pres-
tationerna, som bjödos i Leipzig un-
der passionsveckan. De må dock
helt kort få sitt omnämnande.

Thomanerna framträdde med
en motett skärtorsdagsmiddagen och
en andra lördagens middag, samt
på påskdagens huvudgudstjänst
med Bachs kantat: Christ ist er-
standen, den senare med orkester.
Samtliga partier, även solosatser,
bringar kören själv till utföran-
de. Skärtorsdagens motett upptog
Brahms orgelförspel till O, Herze-
leid och Regers gripande koralkan-
tat: O, huvud, blodigt, sårat, med
fiol, oboe, orgel och kör samt solo-
stämmor. Ett tacksamt, icke alltför
stort verk, som borde observeras
mera i Sverige.

69

Skärtorsdagsaftonen gavs i Uni-
versitetskyrkan Herzogenbergs Pas-
sionsoratorium för kör, solo, orkes-
ter, klaver, församlingssång och or-
gel av Universitetskyrkans kör, stu-
dentorkestern och medverkande. so-
lister under prof. Hans Hofmanns
ledning.

Oratoriet är ett intressant verk
av relativ modern struktur, som
står mellan Bach och Mendelssohn,
ehuru anspråkslösare i formen.
Textsammanställningen är utförd
synnerligen förtjänstfullt. Evange-
lieberättelsen är en kompilation
från flera håll och fördelar sig på
två avdelningar: Skärtorsdag och
Långfredag. Utförandet fördelas
enligt klassiskt mönster på solorös-
ter och kör. Musiken härtill är täm-
ligen melodiös utan att dock slå
över i arian. På ett fullkomligt
överlägset sätt låter Herzogenberg
därvid texten komma till sin rätt.

Här och var — dock endast spar-
samt i jämförelse med Bach och
Mendelssohn — avbryter han fram-
ställningen med fromma reflektio-
ner eller böner, vanligen ord ur
bibeln, liturgi eller psalmbok. Psal-
merna införas icke såsom körsätt-
ningar utan såsom församlings-
sånger. Det är ock intressant att
se, huru Herzogenberg, själv kato-
lik, bevisar sig vara väl förtrogen
med den evangeliska psalmen såväl
som med koralen. De av honom i
passionsoratoriet brukade koralme-
lodierna (sv. psb. 45, 520, 113 och
518) höra ju till de allra förnämli-
gaste, som kyrkan äger.

Det kan tyckas, som om H. i detta
sitt passionsoratorium sökt synte-
tiskt samarbeta det värdefullaste
från de evangeliska och romerska
konfessionerna. Vid sidan av de
evangeliska koralerna och psal-
merna inför han, efter nattvardsbe-
rättelsen, en i litanieform uppbyggd

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:54:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tksg/1928/0093.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free