- Project Runeberg -  Tidskrift för Kyrkomusik och Svenskt Gudstjänstliv / 1928 /
107

(1926-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Om predikans förnyelse och nutida predikolitteratur 107

stannade kvar, tröstande och stär-
kande modet och hoppet hos de pro-
testanter, som fortfarande ej ville
övergiva sitt fädernesland. Två år
efter ediktets återkallande författa-
de han ett kväde med titeln: Les
captifs dans leur patrie (Fångar i
sitt fädernesland). I den första de-
len av kvädet skildras allt det upp-
rörande i förföljelserna. I den se-
nare avdelningen beder han Gud
om hjälp åt sina förföljda trosbrö-

der, och denna avdelning närmar
sig mera vad enligt våra begrepp
skulle kunna kallas en psalm. För-
fattaren måste slutligen själv lämna
sitt fädernesland och begav sig till
Holland, där han utgav från tryc-
ket flera religiösa sånger, bland
dem den kända morgonpsalmen
Une voix dans mon coeur $’eveille
och aftonpsalmen Seigneur, sous ta
såre conduite.
A. E. Friedlander.

Om predikans förnyelse och tillika några ord om
nutida predikolitteratur.

I.

Aktualitet har länge ansetts som
ett av de förnämsta kraven på för-
kunnelsen. Men ingen torde ha for-
mulerat detta krav så klart och så
energiskt sökt visa dess vikt och be-
tydenhet som F. Niebergall. I sitt
stora arbete Praktische Theologie
men framför allt i Wie predigen wir
dem modernen Menschen har han
framställt sina teorier om predikans
aktualitet. I det senare arbetet he-
ter det (p. 5): »Das ist der Angel-
punkt unserer ganzen Stellung: Die
Ricksicht auf die Leute und ihre
Aufnahmefähigkeit hat die mass-
gebende Bedeutung fär alle Theorie.
Unser Ideal ist also eine Homiletik
gleichsam von unten, von der Kir-
chenbank her». Det är åhöraren,
som är avgörande för förkunnelsens
innehåll och utgestaltning. Det är
ej Guds Ord eller Kyrkans bekän-
nelse. Det är icke den egna tros-
erfarenheten hos förkunnaren. Nie-
bergalls program framträder med
all tydlighet redan i titeln på det
citerade arbetet: Wie predigen wir
dem modernen Menschen? Det he-

ter ej: Wie predigen wir das Wort
Gottes? Den moderna nutidsmän-
niskan är normen för förkunnelsen.
Just ordet »modern» visar, vilken
betydelse som tillmätes aktualiteten.

Niebergall har utövat ett stort in-
flytande. Hans teorier ha tämligen
okritiskt anammats av talrika pre-
dikanter, som sökt förverkliga dem
efter råd och lägenhet. Och allden-
stund dessa teorier varken äro svåra
att begripa eller förverkliga — en
anledning till deras popularitet —
ha Niebergalls lärjungar i regel lyc-
kats synnerligen väl i sina intentio-
ner. Detta har varit till stort för-
fång för Ordet, Kyrkan och predi-
kanten själv. Ty Ordet kom att
bliva avtrubbat, tempererat och
mätt med mänsklig måttstock: det
som inte passade den moderna
människan skulle strykas, för att
inte väcka anstöt, en uppgift som
många av Ordets tjänare med en i
och för sig aktningsvärd nitälskan
ägnat sig åt — tyvärr utan att be-
sinna, att de så inte längre voro
Ordets men i stället den »moderna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:54:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tksg/1928/0135.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free