- Project Runeberg -  Tidskrift för Kyrkomusik och Svenskt Gudstjänstliv / 1929 /
11

(1926-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Schätz Musikalische Exequien : ; 11

egen kista. Texten till de båda andra, kortare avdelningarna utgöres
ävenledes av bibelcitat, av prinsen själv bestämda att användas vid
begravningen.

Att detta textliga underlag skulle passa väl för Heinrich Schutz,
förstår man med kännedom om kompositörens förkärlek för texter,
hämtade direkt ur Bibeln, och den dramatiska gestaltningsförmåga,
som gjorde honom till en banbrytare inom 1600-talets tyska kyrko-
musik. De lärdomar, Schätz inhämtat av italienska mästare, sådana
som Gabrieli och Monteverde, kommo till sin fulla utveckling och full-
ändning i detta liksom i flera andra av kompositörens verk. Det är i all
synnerhet anordningen med solostämmor, en eller flera tillsammans,
omväxlande med kör, ävensom dubbelkörerna, som gör detta Exequien
utomordentligt intressant och låter oss ana underbara klangeffekter och
oanade möjligheter att musikaliskt levandegöra denna i och för sig
odödliga text.

Redan vid det inledande Kyriet i den första avdelningen fängslas
man oemotståndligt av de trenne huvudmotiven »Herr Gott Vater im
Himmel, Jesu Christe, Gottes Sohn, Herr Gott heiliger Geist, erbarm dich
tiber uns», sjungna av 6-stämmig kör, sammanbundna med varandra,
omvälvda och bekransade med ord sådana som »Christus ist mein
Leben, Sterben ist mein Gewinn», sjungna av solostämmor, en och en
eller flera tillsammans. Hela denna första avdelning fortsätter i en
dramatiskt levande omväxling mellan recitativiska solosånger och körer,
de senare hållna i en enkel, lättsjungen och kraftig men genom den
ytterst livliga stämföringen effektfull stil. Bland de många koralsat-
serna, av vilka flertalet äro behandlade mycket fritt, märkas den av
ljusa kvinnoröster intonerade och i jublande 7-stämmighet avslutade
»Mit Fried und Freud ich fahr dahin». De recitativiska solopartierna,
som i regel utmärkas av rytmisk och melodisk livfullhet, tyngas i några
fall av en mängd upprepningar av samma ord på sekvensartade melodi-
bildningar. Överhuvudtaget torde vid uppförandet av verkets första
del de största svårigheterna möta vid de stundom tekniskt krävande
solopartierna.

Dödsmässans andra del utgöres av den dubbelköriga motetten:
»Herr, wenn ich nur dich habe>, en tonbild fylld av den ursprungliga
kraft, som vilar över Schätz’ körer och som här ger en ståtlig bredd
åt de trosvissa orden ur Davids 73:dje psalm.

I den tredje delen, som också är dubbelkörig, utföres av den ena, en
5-stämmig kör, Simeons lovsång: »Herr, nun lässest du deinen Diener»>,
medan den andra, bestående av tre solostämmor, sjunger: »Selig sind
die Toten, die in dem Herren sterben»> 0. s. v.

Musikalische Exequien är utan tvivel ett av Schiätz mest fulländade
verk, fullt jämförligt med hans »Passioner» och i dramatisk gestalt-
ningskonst kanske överträffande dem. Icke minst för de senare delar-
nas skull, motetten och Simeons lovsång, vilka mycket väl och utan
större svårigheter kunna tänkas separat utförda, kan Schutz Exequien
rekommenderas till praktiskt bruk åt alla kyrkomusiker, som tagit till
sin uppgift att föra fram något av de gamla oöverträffade mästar-
nas verk.

C. Rogberg.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:54:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tksg/1929/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free