- Project Runeberg -  Tidskrift för Kyrkomusik och Svenskt Gudstjänstliv / 1929 /
82

(1926-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

82 Ny saklighet:

jungen Charles Bordes. Deras mål var från början att verka för förstå-
elsen av äldre kyrkomusik i Palestrinastil; den historiska sidan, som
alltmera kom att röra sig på gregorianikens område, beaktades i deras
förtjänstfulla tidskrift Tribune de Saint-Gervais.

I England grundades 1888 The Plain Song and Medieval Music-
Society med ändamål att utforska den gregorianska koralens historia
genom fototypiska reproduktioner av viktiga handskriftliga minnes-
märken samt utge läroböcker för att utbreda förståelse för den kyrkliga
musikens värde.

I Italien anknöto reformsträvandena helt naturligt mera direkt till
påvemakten; av stor betydelse blev därvidlag den nya påvliga kyrko-
musikskolan i Rom och den 1898 till kapellmästare för Sixtinska kapel-
lets kör utnämnde Lorenzo. Perosi, som året förut fäst uppmärksamheten
på sig genom sin på kyrkomusikaliska kongressen i Milano framförda
oratorietrilogi. Perosi var, som i en föregående artikel nämnts, Pius
X:s musikaliske rådgivare. Också försök till Denkmäler-utgåvor ha
gjorts i Italien, ehuru det så vitt jag vet stannat vid blott ansatser.
Till dessa nyorienteringssträvanden av s. a. s. korporativ natur sällade
sig naturligtvis också en mängd enskilda konstnärer, vare sig deras
gärning var direkt knuten till en gudstjänstlokal eller de skrevo verk
för gudstjänstligt bruk.

Främst förtjänar väl den ädle Liszt att nämnas. Han insåg tidigare
än många av sina samtida vikten av en genomgripande restauration
inom den katolska tonkonsten och hade själv hoppats att få bli dess
store reformator. Ur denna synpunkt äga hans Missa choralis och
framförallt hans Christus-oratorium intressanta drag, vilka tillika med
dessa verks rent konstnärliga värde och ädla och allvarliga enkelhet
göra dem i hög grad förtjänta av allmänt beaktande. Liszt är ingalunda
en konstnär, som skrivit blott tom virtuosmusik, de tyvärr alltför vanliga
axelryckningarna hos dilettanter över hans kompositioner visa, huru
föga av hans konst dessa känna.

Från musikskolan i Regensburg utgick den 1840 födde Michael
Haller, som efter prästvigningen gjorde grundliga kyrkomusikaliska
studier och utbildades till en gedigen kyrkokomponist i Palestrinas
anda. Från hans hand stamma såväl läroböcker (kompositionslära
för polyfon kyrkosång 1891, modulationer i kyrkotonarterna och ett
vida spritt sångvademecum) som utsökta verk a capella: mässor för
4—6 stämmor, 4—8-stämmiga motetter, lamentationer, psalmer, litanior
och offertorier. Franz Nekes är namnet på en annan av de äldre före-
trädarna för en allvarligare kyrkomusikstil. Han föddes 1844, med-
arbetade under många år i Gregoriusblatt och var domkapellmästare i
Aachen nästan ända till sin död (1914). Även Nekes avstod oftast från

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:54:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tksg/1929/0122.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free