- Project Runeberg -  Tidskrift för Kyrkomusik och Svenskt Gudstjänstliv / 1929 /
100

(1926-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

100

Dopritualet i 1529 års Handbok. !

ET MEDELTIDA DOPRITUALET är såsom barndopsritual täm-

ligen obegripligt. Först när man ihågkommer, att det uppstått
ur den gamla kyrkans katekumendop och sålunda ursprungligen av-
sett vuxna, blir det förståeligt. Dessutom måste man ha klart för sig,
att det är ceremonier från till tiden skilda tillfällen, som i detta ritual
sammanförts till ett.

En hedning, som ville bliva kristen, erhöll icke genast det heliga
dopet utan upptogs först bland katekumenerna. Dessa betraktades
såsom tillhörande den kristna kyrkan, och upptagande bland kateku-
menerna skedde också enligt bestämda former, som i äldre tid rent
av betecknades med överskriften »Ad christianum faciendum». Ännu
i Manuale Lincopense har dopritualet rubriken »Ordo ad cathecu-
minum faciendum>. De vid upptagandet katekumenatet i Väster-
landet förekommande liturgiska handlingarna voro:

1) Exsufflatio, en exorcism, beledsagad av prästens blåsande på
katekumenens huvud.

2) Obsignatio crucis, korstecknandet på pannan (och på bröstet) i
den treenige Gudens namn.

3) Datio salis, saltets överräckande, som har sitt ursprung i den
under antiken vanliga uppfattningen av saltets renande och skyd-
dande verkningar, vilken uppfattning, såsom vi förut sett, övertogs
av den medeltida kyrkan.

Samtliga dessa liturgiska moment ingingo i det medeltida barn-
dopsritualet, vars ingress de bildade. De vanliga liturgiska formlerna
därvid voro:

Vid exsufflatio: Exi ab eo immunde spiritus et da locum spiritui
sancto.

Vid korstecknandet: Signum saluatoris domini nostri Jesu Christi
in frontem tuam (in pectus tuum) pono.

Vid saltets överräckande: Accipe sal sapientie, ut sit tibi dominus
propitiatus in vitam eternam.

Denna del av dopritualet räckte sålunda från formulärets början
t. o. m. bönen »Deus patrum nostrorum» (Jfr Freisen, a. a. s. 11).

Om katekumenen vidblev sin önskan att upptagas i den kristna
gemenskapen och de kyrkliga myndigheterna funno honom värdig,
blev han upptagen bland dopkandidaterna (de s. k. upplysta, fotizo-
menoi, competentes, electi). Härmed började den egentliga dopför-

1 Fortsättning på artikeln i april- och majhäftena om Sveriges första svenska
kyrkohandbok.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:54:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tksg/1929/0144.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free