- Project Runeberg -  Tidskrift för Kyrkomusik och Svenskt Gudstjänstliv / 1929 /
103

(1926-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Dopritualet i 1529 års Handbok 103

leedhsaghare wara skal til ewinnerlighit lijff. Det är här vid datio
salis, som O. P. inskjuter den förut påpekade anmärkningen om saltet,
att det icke (såsom förut skett) behöver besvärjas. ’

Inledd av Luthers s. k. syndaflodsbön följer så efter medeltida
förebild den stora exorcismen: Jach beswäär tich tu orene ande widh
gudhfadhers + och sons -+F och then helgha andes + nampn / ath tu
vth faar aff thenna gudz tiänare etc. Därefter läses evangeliet
om huru Jesus välsignar barnen (enligt Markus). Fader Vår bedes
under handpåläggning, varvid såväl präst som faddrar knäböja.
Effata-ceremonien utelämnas däremot, och barnet föres in i kyrkan
omedelbart efter Fader Vår under orden: Herren beware thin jngong
och vthgong nw och til ewigh tijdh (Psalt. 121: 8).

Vid funten spörjer prästen även enligt Olavus Petri faddrarna efter
barnets namn, varpå abrenuntiationen sker efter gammal sed. (Aff-
segs tu dieffwulen? Ja. Och alla hans gerningar? Ja. Och alt hans
wesende? Ja.)

Smörjningen med olja bibehålles. Orden därvid lyda: Gudh som
aff sinne stora miskund tich til döpelsen kallat haffuer / han smörie
tich medh glädhennes Olio. Ävenså behållas de gamla dopfrågorna.
Själva dopformeln är ock den gamla. De efter dopet följande cere-
monierna med chrismasmörjelsen, kristningaklädet och det brinnande
ljuset äro likaledes bevarade. De använda formlerna äro dessa:

Alzmechtige gudh wor herres Jesu Christi fadher som tich haffuer
genom watn och then helga anda födt vppå nyyt/och förlåtit tich
thina synder / han styrke och stadhfeste tich j sinne nådh / och smörie
tich medh then belga anda til ewinnerlighit lijff.

Jesus Christus clädhe tich j thet reena clädhet som tu skalt bära
obesmittat för hans domstool.

Tagh thina brinnande lampo j thina hand och bewara titt doop
ostraffeligha / på thet at när herren komber til brölloppet/at tu
medh all hans helgon måå gåå vth emooth honom / och jngåå med
honom j ewinnerliga glädhi.

Olavus Petris dopformulär är sålunda ytterst konservativt. Den
svenska reformatorn följer i detta hänseende sin läromästare Luther,
vars Taufböchlein han utnyttjat i dennas äldre och konservativare
gestalt av år 1523 (jfr förut). Intet för det gamla formuläret mera
väsentligt har han strukit, om än orden ofta modifierats. I det yttre
äro de båda formulären varandra ganska lika. Och ändå är där en
bestämd åtskillnad. Det medeltida dopritualet understödde onekligen
stundom en mera magisk uppfattning av sakramentet. Olavus Petri
har försökt att med bibehållande av det gamla utvärtes skicket över
hela formuläret gjuta en mera evangelisk anda. Att han vid detta

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:54:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tksg/1929/0147.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free