- Project Runeberg -  Tidskrift för Kyrkomusik och Svenskt Gudstjänstliv / 1929 /
190

(1926-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

190

citat nyckeln till chiffern. Förklaring-
arna utmärkas av enkelhet i framställ-
ningen, förenad med en betydande kun-
skap i kyrklig konstsymbolik. Ett större
arbete i detta ämne utlovar han i föror-
> det, och därmed skulle en stor lucka fyl-
las i vår alltför torftiga litteratur om
kyrklig konst.
Bengt Cnattingius.

Egon Wellesz: Bysantinische Musik.
Breslau 1927. 96 s. M. 3:50.

Liksom Strzygowski inom den bil"
dande konsten arbetat på att öppna blicken
för Österns inflytelser, så har Wellesz tagit
till sin uppgift att söka klarlägga den öster-
ländska musikens betydelse. I föreliggande
lilla arbete, som ingår i serien »Jedermanns
Bächerei», har han givit en kortfattad, po-
pulär orientering över den bysantinska
kyrkliga musikens värld och historia. Han
söker därvid inställa musiken i ett så brett
kulturhistoriskt sammanhang som möjligt.
Den lilla boken börjar med ett kapitel om
den bysantinska kulturens »Grundlagen».
Därefter följer en översikt över musikens
ställning särskilt inom det gudstjänstliga
ceremonielet. Efter en redogörelse för den
bysantinska mässan och den bysantinska
kyrkliga diktningen övergår förf. så änt-
ligen till sitt egentliga ämne: en kompen-
diarisk framställning av den bysantinska
kyrkomusiken och dess dotter, den ny-
grekiska kyrkomusiken. Att det endast
kan bli fråga om en allra första orientering
i de många och svåra problemen, säger
redan sidantalet tillräckligt tydligt ifrån.
Bokens värde förhöjes i hög grad genom
de bifogade notexemplen i original och
modern transskription samt genom en
jämförelsevis rikhaltig litteraturförteck-
ning. K. P.

Jahrbuch fär Liturgiewissenschaft in
Verbindung mit Prof. Dr. A. Baumstark
und Prof. Dr. A. L. Mayer herausgegeben
von D. Dr. Odo Casel O. S. B. Achter
Band. Mönster in Westfalen 1928. 448 s.

Ankomsten av en ny årgång av denna
Jahrbuch är en stor händelse för var och
en av liturgiens historia intresserad. Upp-
satserna i denna årgång äro visserligen, i
likhet med vad fallet varit i de tidigare
volymerna, i regel så speciella, att de icke
kunna påräkna något intresse utanför den
allra trängsta kretsen av fackmän. Men
så mycket intressantare är bokens senare
del, som utgör en »Literaturbericht» över
praktiskt taget all viktigare liturgisk litte-
ratur (även tidskriftsuppsatser), som ut-
kommit under närmast föregående år. Icke
blott den tyskspråkiga litteraturen finner

Recensioner

beaktande utan även den engelska, franska,
spanska, italienska, ja även (fast mera spar-
samt) den nygrekiska, ryska och polska.
Denna sista årgång innehåller redogörelser
för icke mindre än 439 nummer. Tyvärr
är denna Jahrbuch ganska dyr. De senare
årgångarnas pris har varierat mellan 15
och 20 Mark. Likväl torde den av hit-
hörande ting intresserade finna dessa pengar
vara ganska väl använda.
EK. P.

Thure Peterson: Själens vägar. Sv.
kyrkans diakonistyrelses bokförlag. Pris
häft. 2:25; inb. 3: 25.

»Meditationer från den inre världen»
lyder med rätta underrubriken på denna
bok. I sex kapitel talas om själens väg
inåt, nedåt, uppåt, utåt, framåt och hemåt.
Det är evangelisk mystik och innerlighet
i var och en av dessa meditationer; som
framläggas för oss på ett utomordentligt
vackert och värdigt språk. Författaren
lever i den bibliska fromhetens värld, han
känner den kristna tankens kamp att kom-
ma till rätta med livsfrågorna, och han är
framför allt lyhörd för nutidsmänniskans
djupaste längtan och behov. Understundom
låter han oss på ett försynt sätt blicka in
i djupa personliga livserfarenheter; han
beder läsaren förstå avsikten, när det i
meditationen över själens väg uppåt säges:
»Det är en ömtålig sak att glänta på dörren
till sitt hjärta och låta främmande ögon
skåda i ens själ och andras öra lyssna till
bikten om ens största erfarenheter... Mitt
enda syfte är att gagna den inåtvända och
nedåtvandrande själen och orientera den
på de inre vägarna och visa den stig, som
leder uppåt». Den första meditationen
framhåller nödvändigheten av att själen i
allvarligt uppsåt beträder vägen inåt: »Sjä-
larna ha så länge varit på drift och färd
ut i världen och blivit så utåtvända och
förytligade, att det nu kräves ett kraftigt
kommandorop: Halt! — Helt om! — Framåt
marsch!» Härvid betonas, att själen måste
ha det rätta ögonmärket i sikte. Mötet
och umgänget med Gud skall vara målet
för själens vandring inåt. I den inre för-
dolda världen skall själen finna den i
Kristus sig uppenbarande Guden. Om den
utåtvända nutidsmänniskan skall gå vägen
inåt, måste hon älska att vistas i »tyst-
nadens tempelhallar»; från dessa skall
själen föras till »andaktens kyrka»; häri-
från skall själen göra upprepade vallfarter
till »betraktelsens berg», och från denna
plats får själen slutligen högre hjälp och
ledning in i »bönens fadershem». — Den
inåtvända själen får förr eller senare göra
bekantskap ’med vägen utför och nedåt
mot mörka och skrämmande djup. Den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:54:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tksg/1929/0250.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free