- Project Runeberg -  De to Baronesser /
140

(1866) Author: H. C. Andersen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

140

smaa Anekdoter, der sprudlede som Raketter og belyste Samtalen.
Bogsamlingen blev seet og Musikhylden« ja, her saae det tyn-
dest ud. —-

»Weysel min kjære, fortræffelige Wehsets udbrod han;
»i ham har Danmark en national, dygtig Componist, storte end
Nationen veed. Ingen kjender ham ude, og hjemme er det kun
de cegte Musikfolk, som begribe hans Betydning. «

Det var Weyses Musik til Macbeth, der laae paa
Hylden og som han tog frem.

Denne har dog faaet almindelig Anerkjendelse,« sagde
Moritz: ,,den deilige Taffelmusik deri, Veegtereni Sang og
Hexescenerne.««

»Ieg skatter og elsker Wepse!«« svarede han; «jeg troer
at turde regne mig til haiis ivrigste Beundrere. Dog angaaende
denne Composition er jeg, maaskee ved min musikalske Egenhed,
forskjellig fra mine Landsmænd selv fra de Dygtige. Jeg vilde
just her have noget Andet end det Givne· Jeg savner her, hvad
netop Weyse vidste at paatrykke fine Compositionet: det Charak-
teristiske. Taffelmusiken i Macbeths Slot er, jeg vil endogsaa
sige, genial, men den er ikke charakteristisk for Tiden og Stedet,
Comvositionen her forer os ikke til Inverness i Macbeths
Slot. Gamle skotske Folkemelodier, eller Toner, som disse,
maatte høres, Jnstrumeiiter maatte dominete, hvorved man kom
til at tænke paa Sækkepiben. Hexeseenerne i Musik kan jeg kun
tænke mig ved at Musikeii ndmaler Situationen; det Ubehagelige,
det Hemmelighedsfulde, Nattens Uveir paa’ Heden, vilde jeg un-
derlægge en monoton Sang, der alene fandt sin Afvexling i
Stemmens Synken og Stigen.« Saaledes, som de fleste Andre,
udtalte den Fremmede kun siii Dadel, udtalte den levende om
Den, han beundrede·

Paa Hedevigs Indvending, at Taffelmusiken idetmindste
for hende klang som aegte Skotfk, satte han sig til Claveret.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:56:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tobaroness/0144.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free