Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
tige Kone Dagen lang driver paa med sit gudelige
Prat; han lader sit Barn døbe; og naar Faderen
kommer med fromme Magtord, taber han Hovedet
*og springer i Sjøen af Forskrækkelse. Han er et
nervøst Hjernemenneske, som møder sin Hustrus
ægte legemlige og sjælelige Kjærlighed med
ubehagelig Utaalsomhed, siden hun ikke forstaar hans
Bo g; og naar saa et studerende Pigebarn kommer i
hans Vej, og hun forstaar Bogen, saa forelsker han
sig i hende — filosofisk. Da imidlertid deres
Forhold, saaledes som de vilde have det, det vil sige
Bjømsonsk rent, ikke møder Forstäaelse hos Slægten,
giver de Afkald paa hinanden, efterat den unge
kvindelige studerende har holdt et Foredrag for den
unge lærde om Broder- og Søsterskabet som Kj
ærlighedens højere og fremtidige Form. To gjennem
Opdragelse og Anlæg kjønslig indifferente Mennesker
har mødt hinanden med Gjenkj endelsens Glæde og i
Overensstemmelse med sin Mangel paa Natur atter
skiltes fra hinanden.
Mellem begge disse Grupper i det nuværende
Tysklands Kulturliv findes ingen Overgang, ingen
Formidling. Heller ikke kan den nærmeste nationale
Kulturudvikling knytte sig til nogen af dem som et
Udgangspunkt: Nietzsche staar endnu saa langt
borte og tilhører Menneskeheden i sin Almenhed, og
den skjønliterære Naturalisme ejer ikke den mest
nødvendige af alle Betingelser for at kunne lægge
Spiren til en national Kulturudvikling: nemlig den
at være organisk fremvoxet af Landets egen Jord.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>