- Project Runeberg -  Noveller. Band 3 /
111

(1902) [MARC] Author: Zacharias Topelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Gröna kammarn i Linnais gård ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

15. Jaromir på Borotins slott.

Roar det arkitekten att följa mig till gröna kammarn,
så vill jag genast låta uppbryta skåpet, sade
öfversten baron Littow t^ll sin unge gäst.

Lithau följde honom. Gårdens smed försedde sig
med nödiga verktyg, och sedan man förgäfves profvat
alla möjliga nycklar och dyrkar, befalldes smeden att
använda våld.

— Det gör mig ondt om den gamla möbeln,
yttrade öfversten. Så långt någon minnes tillbaka har
den stått här i orubbadt bo och åtnjutit sina privilegier
som en medlem af familjen. Men en drake får den
icke vara, som gömmer fördolda skatter till förfång för
sin herre.

— Om han visste hvad denna möbel gömt! tänkte
Lithau, och hans hjärta klappade med häftiga slag.

— Apropos, bästa herr arkitekt — vänta ett
ögonblick, smedi — det faller mig något in. Ni har ännu
icke sagt mig, genom hvilken tillfällighet ni, ensam bland
alla Linnais invånare, fått tillträde till drakens gömma.
Känner ni kanske en slagruta, nog stark att utan
hof-tänger och kofötter öppna ingången till drakens håla,
så skall det vara mig kärt. Ni tiger? Skulle detta

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:03:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/topnov3/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free