Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Söderom Östersjön 1856 ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
35. Oen moderna operan.
Jag ökvergår till några skildringar krån konstens område,
och närmast teatrarna. Ganska ringa är den
erfarenhet man hinner samla på ilande veckor och månader,
men den kår en betydelse därigenom att mycket till
hälkten anadt klarnar därekter, mycket på akstånd
skimrande upplöser sig i en kåkängelig dunst och däremot
mycket, som man körut körbisett eller förgätit, tränger
sig då uti körgrunden med sanningens enkla, flärdlösa,
oemotståndliga makt.
Jag ville se denna opera till exempel, som i våra
dagar gör anspråk uppå att vara scenens yppersta blomma
och till hvilken vi alla skattat vår gärd af hyllning, det
vare sig i Petersburgs gyllene loger eller på de tarfliga
bänkarna ak Helsingkors teaterhus. Jag ville se henne i
sin högsta utveckling, i hela den prakt som den rådande
smaken slösat uppå henne, kör att derekter bedöma, om
Richard Wagner sagt sant, då han kallat denna
konstgenre »ein Irrthum», en körvillelse. Jag ville höra hvad
det i våra dagar blikvit ak Glucks, Mozarts, Cherubinis,
Boieldieus, Méhuls, Webers, Rossinis älsklingskonst, för
att därefter kunna med någon klarhet fatta, om denna
konstgenre ännu hade något berättigande och någon
framtid. Mången hade sagt mig, att italienska operan i
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>