- Project Runeberg -  Smärre skrifter /
47

(1904) [MARC] Author: Zacharias Topelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Äger finska folket en historie? ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

gåfva åt Finland i någon mån lossade landets beroende
af Sverige och dess konungar. Då därtill kommer att
den biskopliga makten hade sitt säte inom landet; då
samma makt ofta med en kärlek, som förtjenar
eftervärldens tacksamhet, vårdat landets intressen, äfven där
de korsat sig med Sveriges; så ligger den tanken nära,
att finska historiens själfständighet, särdeles under
medeltiden, borde sökas i kyrkan öch den biskopliga makten,
följaktligen vara af hierarkisk eller, om man så vill,
teokratisk natur. Denna åsikt har mycket för sig; dels
var kyrkan under medeltiden ett mästerverk i afrundning,
en fulländad organism, hvars yttersta rörelsekrafter
medelst fina trådar stodo i beroende af medelpunkten; dels
stod den i ett eröfradt land folket vida närmare än
statsmakterna. Den finska kyrkans beroende af Rom skulle,
från allmänna synpunkter, ej hindrat densamma att
såsom en för sig berättigad individ ingå i den hierarkiska
världsmonarkin. Men för att kunna betraktas som den
sammanhållande enhet, i hvilken en historie kunde söka
sin stödjepunkt, fordrades oundgängligen att denna enhet
icke var en blott yttre, folket villkorligt pålagd, utan
därjämte genomträngdes af nationella elemenler — och
sådana kunna här ej upptäckas. Vi skole ej fästa oss
därvid att de åtta förste biskoparne, intill Magnus 1290,
samt många nog af de efterföljande, voro utlänningar,
hvilka följaktligen ej kunde vara förtroliga med folkets
lynne och intressen. Det är nog alt 1) den katolska
kyrkan, i sitt sträfvande att vara allmännelig äfven i
formerna, städse visat sig fientlig mot folkens
individualitet, samt 2) att denna fientlighet i Finland ej sällan
antog karakteren af verklig förföljelse. Här fordrade
kristendomens intressen, sådana de under medeltiden
uppfattades, ett oupphörligt och oförsonligt krig mot de

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:05:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/topsmarre/0047.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free