- Project Runeberg -  Totalafholdssagen i Guds Ords Lys /
13

(1882) [MARC] Author: Per Wieselgren Translator: Johannes Jørgensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

13
hvis Overtrcedere kan straffes af den verdslige Magt og for
skydes af den kirkelige —, har Guds Ord ogsaa omtalt
Forfagelsesraad, hvilke bliver forskjellige til de forskjellige Ti
der, men som doa, bsr indsees og forstaaes af en af Guds
Ords Lys oplyst Forstand, der er mcegtig til at prove Tidens
Tegn —, og hvilke tillige bor fola,es af dem, som Kristi
Kjcerlighed tuinger.
Lovbudenes lagttagelse eller Trampen under Fodder
stiller den grove Ugudelighed fra den ovrige store
hed; men Forfagelfesraadenes lagttagelse eller Overseen stiller
til alle Tider mellem Vantroen og Troen. Men i de tro
endes Opgjor af ForsagelsesSporgsmaalet har som oftest
megen Uforstand indblandet sig, hvoraf igjen Sektforvildelser
baade er opkomne og ncerede. Det er derfor af Vigtighed)
at aandelig Forstand ved Guds Ords Lys spger at greje
ud ogsaa dette Spprgsmaal om Forsagelsen.
Paa Lovtavlerne burde — som vi allerede har antydet —
kun det indstrives, som i sig selv til alle Tider er syndigt;
men Forsagelsesraadene anaaar saadant, som gjennem Mis
brug bliver syndigt, saadant, som i en Tidsperiode kan
vcere ukjendt, men i en anden besidde de farligste Fristelses-
Egenstaber. Gjenstanden for Forsagelse har man kaldet
Adiafora. Der siges nemlig ikke. at en Kristen bpr
sage Mord, Hor, Tyveri o. d. Saadant skal han fly, og
ellers straffer Staten ham og Kirken forflyder ham, indtil
Forsoning er steet; men det siges den Kristne, at han ber
fosrsage alt, som afbryder eller forstyrrer den .helligaands
Naadevirkninger i hans Hjerte, selv om ikke den mindste Straf
derfor er bestemt i den verdslige Lov. Ligesom en Lcrge by
der den Lungesottige ikke at springe op for Bakken, hvilket —
hvor uskyldigt det end i sig selv er — dog kunde paadrage
ham Ansvar for Selvmoro, saaledes byder ogsaa en indsigts
fuld aandelig Sjelelcrge den for sin Sjels Opsostren for Evig
heden omsorgsfulde ikke at deltage i saadanne Adspredelser,
som af dem, i hvem Evighedssindet endnu ikke er vaagnet,
er opfundne til at fordrive Tiden med. Om en Kristen
stal frelses fra det onde (ifrå Forbrydelse mod Guds ud
trykkelige Love, hvilkeForbrydelser gjor ham til den Ondes
Ejendom), saa maa han huste paa forud at bede og anvende
den Kraft, som BMnen skjc?nker ham, for ikke at ledes ind
i Fristelse (i saadant, som frister, leder til det onde) og for

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jul 4 09:17:22 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/totigol/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free