- Project Runeberg -  Totalafholdssagen i Guds Ords Lys /
20

(1882) [MARC] Author: Peter Wieselgren Translator: Johannes Jørgensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

20
grundigt Kjendfiab til det aandelige Liv, som endnu kan ud
gaa af Skriften til dens enkelte Lcrsere.
Paa Stentavlerne ssreves ti Ord (5. Mos. 10. 3).
Men med disse ti Ord har dog al Synd tunnet blive forbuden.
Allerede heri ligger et Bevis for, at den Finger, som skrev,
var Guds.
Al Synd maatte betragtes som forpvet mod Gud eller
Menneskene. Derfor var Stentavlerne to. Men Gud er
treenig. Synden mod Gud bekjcrmpes derfor i 3 Bud,
ligesom Kraften til denne Kamp udgaar fra en Tro med 3
Artikler i den Kirke, hvor Velsignelsen (4. Mos. 6, 24-26)
nedstwmmer fra en trefoldig Kilde af Bevarels e, Naade
og Fred. Og hvert iscrr af disse Velsignelsespunkter inde
holder en dobbelt Bon: til Faderen, at han som Skaber
vil give det gode (velsigne) og som ’Forsyn bevare det; til
Sen nen, at’ han som Guds Ansigt vil affpejle Gud i sin
Sandhed og i sin Naade for alle; til den Hetligaand,
at han vil ligesom tilblinke enhver, som lader sig omvende,
Delagtiqbed i denne gjennem Spnnen vunone Naade og
den Fred, som ~Verden hverken kan give eller borttage."
Synden var iudkommen ved et Affald fra den himmelske
Fader. Dette den skabtes Affald fra Barneretten til andre
Guder ved Eiden af eller over Skaberen — disse Afguder
vare nu formede ai Tankekraften eller af Haandkraften —
forbsdes i det ferste Bud, hvilket straks giver Mennesket
Anledning til at kjende, at den, som besinder sig i dette Af
fald, behover Troens og Npnnens og Sakramenternes Hoved’
ftykker ved Siden af Budenes
Uncevnelig var visselig Faderen— .hvemingen
har seet og ingen kan se." Alen allerede udenfor Paradisets
Port begyndte Prcedikenen om Herrens Navn I.Mos. 4, 26
— ~den enbaarne Se>n, som er i Faderens Skjod og har
aabenbaret ham," Tekst til denne Prcediken laa i 1 Mos. 3,15.
Han skulde knuse Slangens Hoved. Et Evangelium
skulde derigjennem kunne proedikes, mod hvis Mis
brug der trcengt<:s ligesaa alvorlig Advarsel i Kristenheden
som mod Afguderi i Jødedommen. Dette blev Guds andet
Bud, hvori mangen en, som misbruger Kristus og agter
hans Blod for urent, lceser kun en Sederegel for en vyntelig
Brug af Interjektioner (Udraabsord) — noget, hvis Foragt
rsber en baade aandelig og naturlig Naahed, men hvis
Paaagten knapt nok beviser en naturlig Dannelse og under
ingen Omftcendighed noget mere.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:06:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/totigol/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free