- Project Runeberg -  Totalafholdssagen i Guds Ords Lys /
23

(1882) [MARC] Author: Per Wieselgren Translator: Johannes Jørgensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

23
alene, hvad vor Tids vise skulde ville kalde hans Lovgivnings
Filosofi, og hvis Aand gjennemtrcenger hele Lovbogen, men
ved Siden deraf en Forlover for al profetisk Sang i Bibelen.
Om den sidste Egcnflab lcrngere frem. Her mcerke vi blot
det rent fedelige Element.
Udtrykkelig siges der, a, Herren har givet Mennesket
ogsaa Drikke til Fede. Det fik suge Honning af Helleberget,
Olje af Stenen, Melk af Dyret og gode Vindruers
Blod. Derved frydedes Mennestets Hjerte med en naturlig
Fryd, som Herren vist’ ogsaa under Mennesket, ihvorvel han
ovfordrer os lil ikke al soge den Fryd, som inddrikkes af Vin
men den, som indgives af den Hellig Aand (Ef 5,18). Thi
den naturlige Fryd var et Troe paa godt og ondt, en Frister
som let kunde berede Fald. Saa gik det ogsaa. Mennesket
blev afVindruensßlod selvraadig,slog bag og overgav sin
Gud. Og med det fulde Frafald kom helt andre Drikke end det
af Gud skabte Vin i Druen Ved Slutningen af den Tid
som viste fig for Seerens Blik, stildres Guds Fjender i fsl
gende Drag, hvorom vi senere skal udtale os ncrrmere, naar
vi betragtede det profetiske i Sangen: Deres Vinlrcv er
Sodomas Vintrce og af Gomorras Åger. deres
Druer er Galde, de har bitre Berr, deres Vin er
Drage Edder og grumme Hugormes Galde. Vi ser
deraf en tydelig Harme mod alle mere berusendc Drikke end
det af Gud skabte Vindrueblod, ihvorvel Moses’s Kundskab
om saadanne mere maatte hidrpre fra hans dybe Anelser,
hans hellige Seerblik, end fra Erfaringen blandt et Folk,
som havde levet af Manna og Vand i Vrkeuen.
Imidlerad tillod Loven baade Vinens og stcrrke Drikkes
Brug (5, Mos. 14, 26), uagtet — saalcrnge det kunde ske
Folket blev tilholdt fuld Forsagelse, forat den aandelige Livs.
kraft i deres Tro derigjennem kunde defto bedre bevares —
for deres Vedkommende da, som ejede en faadan Tro. De
*) Dette Udtryl, som osssaa lceses i 1. Sam. 2.29. peger hen pall en
e«dnu i sin Herres Spiltaug staiende Fole eller Kalv, som slaar
lfra sig. naar man vil umage den. Baude i Mose«’s Sang og i
Herrens Tale til Eli udtrykkes.dermed den endnu ikke fuldt af
faldne men i Affaldet ooerendes. Modstand mod Herrens Raad,
overgaaende alt mer til Modstand ogsaa mod Herrensßud, hvilken
viser sig. naar en Elitro forsvarer Hofni- og Pineas-Synder mod
Herren, naar en halvfluknet Tro i noget Stytte holder med Ber
den imod Oud i hans Ord.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jul 4 09:17:22 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/totigol/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free