- Project Runeberg -  Totalafholdssagen i Guds Ords Lys /
46

(1882) [MARC] Author: Per Wieselgren Translator: Johannes Jørgensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

46
ges fra selve Muligheden for at faa den Sydgom. Det var
over denne Tekst af Salomo, at Dr. Lyman Beecher i Nord
amerika holdt sine af faa stor Velsignelse ledsagede Prcrdikener
om ~Drukkenstabslastens Bestaffenhed, Anledninger, ulykkelige
Fslger og Botemiddel" *). Kong Lamuels Ord, som Salomo
harZindstettet i sine Ordsprog. har vi allerede omtalt. Der
gjordes tydelig Forstjel mellcm Vin og berns ende Drikke;
thi Sikeraen gaves Plads blandt Lcegemidlerne alene — el
lers utilladt endog til maadeligt Brug Det er klart nok,
at Rus af Vin ikke derfor tillodes. Tvert om, for at fore>
bygge sligt burde ikke heller Vin drikkes af dem, derhavde de
Elendiges Sager under sine Hcender. At Bibelen ikke gjer
nogen Forstjel i Syndigheden af Beruselsen. hvadslags Drik
den nu end er fremkommen af, det behpver neppe at an
mcerkes. Viordet med Svcerd og Mordet med Dolk var altid
lige men desuagtet er der jo alligevel Love, som
har forbudt Dolk, men ikke Evcerd. — Velgjprenheden mod
de fattige udstrcekker Salomo ikke til vellystncerende Ting.
~Derfom din Fjende hungrer, bespis ham med Bryd, tsrster
han, giv ham Vand at drikke" (Ordspr. 25, 21).
Ligesom hos Salomo saaledes ofres ogsaa hos Esajas
Afholdsspsrgsmaalet megen Opmcerksomhed. Hvad Vinen
angaar, da taler han imod den umaadelige 3iydelse deraf;
men han ivrer imod selve Tilberedelsen af Sikeraen.
Men hans ~Maade" i Nydelsen af Vin er ikke vor, Maade".
Esajas anqiver det Maksimum, som kan scrltes den vindrik
kende som Norm i den materielle Verden. i hans Krop. Ve,
raaber Profeten i 5. Kap. 11. V. over Nydelsen endoa, af
Vin, naar den i Legemet ikke faar standse ved at svale Tsr
ftens Hede, men har qaaet derover og saaledes selv givet
Hede. Thi den befordrer ikke da lcrngere Legemets Sundhed,
bidrager da ikke lcmgere til atter at lilvejebringe den Har
moni, som Torsten forstyrrer, men bringer tvertimod mdi Leqemet
et Overmaal, hvorefter Disharmoni fremkommer, en Forstyrrelse
i de af Skaberen afmaalte Krcefters Vekselvirken og saaledes
en Synd mod Skaberen. Eftersom nuSikera — eller
alle Drikke, som er farligere end Vinen for en uforstyrret
Harmoni i Livsfunktionerne — nersten uundgaaeligaf
*) Disse Prcedikener udtom i svenst Oversoettelse i Norrkoping 1831.
Den ikke berusende Vin — det fremgaar klart af det efteri
fplgende. O. A

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jul 4 09:17:22 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/totigol/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free