- Project Runeberg -  Kongeriget Danmark / Almindelig Deel /
33

(1856-1906) Author: J. P. Trap With: Harald Sophus Leonhard Weitemeyer, Vigand Andreas Falbe-Hansen, Harald Ludvig Westergaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

der har beholdt sit oprindelige Ydre næsten uforandret-P viser et
heelt Omsving i den architektoniske Smag: de gjennembrudte Taarne,
Karnapperne, de spidse Tage og tilhørende Gavle med slyngede
Ornamenter, Nischerne med Billedstøtter, indlagte Vinkler og Baand
af Sandsteenz Alt er opgivet for det Proportionelle samt en symme-
trisk Anordning; flade Tage, undertiden med Ballustre, ere her charak-
teristiske, ligesaa Pilastre og Lisener. Sædvanligviis kaldes hos os denne
Stiil den italienske Nenaissance Til denne henhører endvidere Vor
Frelsers Kirkes-S (I. S.25, Afbildning paa Plan ll. af Kjøbenhavn),
Kjøbenhavns af Frederik den Fjerde opbyggede Slot, Frederiks-
berg Slot (l. S. 151, 1 Pl.), Fredensbocg Slot (l. S. 81, 1Pk.),
Odense Slot (l. S. 565, Afb. paa Odense Byplan) og Prinds
Jorgens Palais (l. S. 481, 1 Pl.)

De beskedne Former med ringe Forziring kunde dog ikke tiltale
de Mægtigei en Tidsalder, hvor Alles Blikke vare henvendte til Frank-
rigs hppige Hof. Da Christian den Sjette efter sin pragtelskende
Dronnings Tilskyndelse vilde ombhgge og udvide Kjøbenhavns Slot
og skjænke det sit eget Navn, søgte han sit Forbillede i Frankrig og
dette Lands Hovedstad. Her herskede alt fra Ludvig den Fjortendes
Tid den saakaldte Rococo-Stiil i al sin Pomp og Yppighed: Ornamen-
terne vare hævede til Hovedformaal, uafhængig af den architektoniske
Anordning; en yppig Elegance udvikledes i Værelsernes Decorering;
krumme Linier af de forskjelligste Sammensætninger træde istedetfor lige
Linier; Conchylier, Guirlander, Masker, Esterligninger af hængende
Stoffer danne væsentlige Dele asDecorationen, medens Søiler, Pilastre
og Gesimser, disse sidste paa mange Maader afbrudte, ere paa vilkaarlig

II Molbcch fremhæver særdeles S. 65 i forncevnte Ashandling denne Bognings
Fortrin: »Dette Slots skjønne Hovedfacade er og vil altid blive ikke alene
en Hovedprydelse sor den ved sin sieldne Storhed og ved de omgivende Byg-
ningers Anseelighed udmærkede Plads, der i et Aarhundrede har været Kjøben-
-havns Centralpunktz men det vil tillige være et iøinefaldende Beviis paa, at
Architekturens artistiske Skjønhed, Betydning og Virkning itkes ligger alene i
en Bygnings Storhed, Pragt, Colonnader og andre udvortes Ornamenter.
Charlottenborg har intet af saadant; det har sin oprindelige Form og Sim-
pelhed, sin alvorlige Charakteer i de brunrode Mure, som hidtil ingen destrue-
rende Slots- eller Stadsbpgmester har vovet at sorgribe sig paa; det har sine .
gode rene og ædle Forhold, der indtage Øiet, uforstyrrede Ved nogen fremmed
eller overflødig architektonisk Ppnt, og vinde i deres Virkning paa Synet, io.
længere de betragtes-A «

M) Dens Taarn dog senere tilbvgget.










<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:08:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/trap/1-1/0375.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free