- Project Runeberg -  Kongeriget Danmark / 3. Udgave 2. Bind : Frederiksborg, Kjøbenhavns, Holbæk, Sorø og Præstø Amter /
212

(1856-1906) [MARC] [MARC] Author: J. P. Trap With: Harald Sophus Leonhard Weitemeyer, Vigand Andreas Falbe-Hansen, Harald Ludvig Westergaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Monument
(opsat 1579) er en af Kirkens skønneste Prydelser og et af
Nordens smukkeste Mindesmærker. Det er et Værk af den berømte
Billedhugger’ Cornelis Floris van Vriendt i Antwerpen. Kongen ses liggende paa
„lit de parade“, klædt i fuld Rustning og bevogtet af 4 Drabanter; seks
Søjler med korinthiske Kapitæler bære Paradesengens Himmel, og oven paa
dennes Tag ses atter Kongen knælende i Kroningsdragt. De forskellige
Farver i Marmoret ere benyttede med stor Smag, og den rigt udviklede
Renæssancestil viser Paavirkning af italiensk Kunst. Frederik II’s Monument
(opsat 1598) i samme Kapel er udført af den hollandske Billedhugger:
Geert van Egen (under dennes Ophold i Kjøbenhavn) som en Efterligning af
det foregaaende, men det staar i kunstnerisk Henseende langt tilbage for
det. Dog ere de smaa Relieffremstillinger paa Fodstykket med Skildringer
af Krigene mod Ditmarsken og mod Svenskerne af stor historisk Interesse,
Det Sted, hvor Christian I og Dronning Dorothea hvile under Gulvet,
ere siden 1848 betegnede ved en Sten med Krone og Navnetræk. Deres
Graves Plads i Kapellet — to jævnsides liggende Hvælvinger, hver med
sin Kiste — fandtes først ved Undersøgelsen i 1843. Ogsaa Christoffer
af Bayern
ligger begravet i Hellig tre Kongers Kapel, men man ved ikke
hvor. I 1843 og 1847 undersøgtes Chr. III’s og i 1857 Frederik II’s
samt deres Dronningers Grave[1]. De rige Vægmalerier, forestillende brogede
Tapeter med Løvværk omkring en Mængde Helgenfigurer, afdækkedes under
Hvidtekalken 1856-57 paa Worsaaes Foranstaltning af Zeuthen (Se C.
E. Werlauff
, Hellig tre Kongers Kapel, Kbh. 1849).

I Christian IV’s Tid foretoges flere betydelige Arbejder ved Kirken.
1609 blev en ny Prædikestol i Renæssancestil med Billedværk af Marmor
og Sandsten opstillet, og omtrent ved samme Tid opsattes et Pulpitur,
Kongestolen“, rigt udsnittet og prydet med Guld og Farver samt med
Kongens og Dronning Anna Cathrines Navnetræk og Vaabener. 1635 lod
Kongen den vestlige Hovedportal, „Kongeporten“, ombygge (1872 blev der
i dens Sted anbragt en Portal i Kirkens Stil efter Tegn. af Herholdt; Chr. IV’s
Kongeport anbragtes om Hovedindgangen til Holmens Kirke i Kjøbenhavn).
Samme Aar lod Chr. IV de nuværende Spir sætte paa Taarnene. Ligeledes
gav han Kirken den skinnende, pragtfulde Altertavle, som Frederik II
først havde opstillet i Frederiksborg Slotskirke; den er rigt udskaaren i
Egetræ, prægtig forgyldt og indeholder Fremstillinger af den hellige Historie
og Jesu Lidelse; Stilen er Renæssance fra omtr. 1550[2]). Ogsaa den
malmstøbte Døbefont er fra denne Tid, men dog ikke skænket af Kongen, men
af to Adelsmænd. Den vigtigste Tilføjelse var dog Christian IV’s Kapel
paa Nordsiden af Kirken. Det var allerede paabegyndt 1613 og opførtes efter
Kongens egen Plan af Brødrene Lorents og Hans Steenwinkel i nederlandsk
Renæssancestil, og saaledes lidet stemmende med Kirkens øvrige Stil. Det
er en anselig Bygning af røde Mursten, hvis Forside er prydet med ioniske
Søjler, Architraver, Frontespicer og allegoriske Figurer samt Aarstallet 1615


[1] Om Undersøgelsen af Fr. II’s Grav, hvorfra en Guldring optoges og nu bevares i Rosenborg-Samlingen,
se J. A. Worsaae, Optegnelser fra Rosenborg-Saml., Kbh. 1886. — Kongens Lig
laa saa godt bevaret i mumificeret Tilstand, at Museumsinspektor Strunck, der var tilstede
ved Udgravningen, har sagt, at han vilde have kunnet kende Kongen, om han havde mødt
ham paa Gaden; saa fortrinligt lignede de bevarede Portrætter.
[2] Efter et Sagn havde en nederlandsk Skipper, der kom fra Danzig, villet smugle Alteret ind
gennem Øresund, men blev anholdt og angav da Tavlens Værdi saa lavt, at Fredr. II købte
den til Frederiksborg, (se Fr. Schiern, Om Oprindelsen til Altertavlen i Roskilde Domkirke,
i Nyere hist. Studier I. S. 23 fl.).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:13:43 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/trap/3-2/0230.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free