- Project Runeberg -  Tre Konstnärinnor : Fanny Churberg, Maria Wiik och Sigrid af Forselles /
44

(1937) [MARC] Author: Helena Westermarck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FANNY CHURBERG - Vid konstens härdar i Düsseldorf - Vid konstens härdar II. Paris

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

direkt hämmande, man kände sig bunden och liksom
kringgärdad av de många föreskrifterna och reglerna för både
komposition och framställningssätt. Och dessa gällde icke
blott figurmålningen utan måste även följas av
landskapsmålaren.

De nordiska landskapsmålare, som i åratal studerat i
Düsseldorf, begynte inse, att alla dessa ateljéregler även blevo
ett direkt hinder vid återgivandet av naturen i deras
hemland. En stor del av nordborna lämnade därför på 70-talet
Düsseldorf och emigrerade till Paris.

1876 styrde även Fanny Churberg över Brüssel färden
till Paris.

VID KONSTENS HÄRDAR II. PARIS.



I Frankrike stod konsten vid denna tid mitt i en
kraftig utveckling till något nytt, som gick i realismens tecken.
Sedan århundradets mitt hade den franske målaren Courbet
betraktats som realismens främsta representant och hade
såsom sådan vid sitt framträdande väckt både förargelse och
protester men även vunnit livlig anslutning och talrika
efterföljare. Därtill kom ytterligare det s. k. »friluftsmåleriet»
(plain-air målningen), i det att konstnären flyttade sitt arbete
från ateljén ut i fria luften, varigenom nya
färgsammanställningar uppkommo och en ny uppfattning om färg och
färgverkan gjorde sig gällande; man har kallat detta förfarande
ett nytt färgspråk, på vilket konstnärerna med mer eller
mindre färdighet lärde att uttrycka sig.

En kraftig och avgörande inverkan på konstutvecklingen
i denna riktning hade en liten grupp franska konstnärer,
som vid seklets mitt och inpå 1860- och 70-talet levde
och arbetade i den lilla byn Barbizon invid
Fontainebleau-skogen. Till dem som först slogo sig ned där hörde Millet,
Corot, Théodore Rousseau, Daubigny o. a. sedermera
berömda mästare. Den lilla orten var vid denna tid ännu okänd

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:18:53 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/trekonstn/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free