- Project Runeberg -  Tre Konstnärinnor : Fanny Churberg, Maria Wiik och Sigrid af Forselles /
58

(1937) [MARC] Author: Helena Westermarck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FANNY CHURBERG - Emot framtiden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

för att kunna göra detta oavlåtligt sökte vinna herravälde
över uttrycksmedlen.

Tydligast visar sig detta i de tavlor hon utförde under och
efter studietiden i Paris, dels där, dels hemma under den senare
hälften av 1870-talet. Den stimulerande Parisluften tycktes
skänkt mod och dristighet till självständigt skapande. Några där
målade dukar med »Nature morte» visa, huru kraftigt och rikt
hennes färg utvecklades såsom hennes starkaste uttrycksmedel.

Medan Minnesutställningen tilldrog sig både de
konstförståndigas och en stor allmänhets livliga intresse, ingingo
i våra dagtidningar utförliga redogörelser för densamma. I
dessa översikter talades om konstnärinnans kraftiga
teckning och djärva konstruktion — tidigare hade en del av
hennes manliga kamrater påstått, att hon icke kunde teckna!
Hennes färg, som förut kallats »rå», erkändes nu såsom »djup
och vacker». Hufvudstadsbladet skrev om Minnesutställningen,
att den blivit en så stor händelse i vårt konstliv, att på grund
av den »ett helt kapitel i vårt lands konsthistoria får skrivas
om». Och tidningen fortsätter:

»Man söker svar på frågan, varför hon ej under sitt liv
fick det erkännande, som hon i så hög grad var förtjänt av?
Måhända var den egentliga orsaken den att hon var kvinna.
Ty detta var på den tiden ett ännu större hinder än nu. Med
förbittring tänker man på den kritik och de goda råd, som
hennes samtida manliga kamrater gåvo henne och med vilka
de kuvade hennes självförtroende och skaparglädje».
Tidningen slutar sin översikt med att framhålla, att
konstnärinnan nu omsider får »den ära hon förtjänar». Det är ej ett
ord för mycket sagt, om vi erkänna, »att vid hennes sida kan
ingen annan än Werner Holmberg nämnas».

Även åtskilliga andra tidningar skrevo i de mest
berömmande ord om Minnesutställningen. Man påpekade
friskheten, djärvheten och den starkt personliga insatsen i Fanny
Churbergs konst och man tvekade icke att framhålla, att
denna utställning gjorde »en fullständig omvärdering av
70-talsperioden i vår konst nödvändig».

*


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:18:53 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/trekonstn/0060.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free