- Project Runeberg -  Tre Konstnärinnor : Fanny Churberg, Maria Wiik och Sigrid af Forselles /
102

(1937) [MARC] Author: Helena Westermarck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - MARIA WIIK ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lians bild borde framträda för kommande släkten, eller
snarare, huru den icke skulle få gå till eftervärlden. —
Hans åsikt oni det porträtt Maria Wiik målade är icke känd,
men eftersom det fick övergå till uppdragsgivarna och
upphängas i skolan, kan man väl taga för givet att det blev
gillat.

Under hela 1890-talet vistades Maria Wiik sa gott som
uteslutande i hemlandet, vintertid i Helsingfors, ivrigt
upptagen av porträttmålning, och sommartid på landsbygden,
där hon även kunde ställa upp sitt staffli ute för
frilufts-malning. Ett kort, men säkert uppfriskande avbrott i
porträttmålningen blev dock ett vårbesök i Italien, som sträckte
sig över några veckor 1895, det var första och enda gången
hon var där nere. Tyvärr finnas inte några av henne skrivna
brev med intryck från vistelsen där längre i behåll. Från
Florens hemförde hon en vacker kopia efter ett av den
italienska ungrenässansens yppersta verk. Den framställer
ett stycke av Fra Angelicos stora freskomålning
»Korsfästelsen» i kapitelsalen i det forna klostret San Marco och
återger två av de vid korsets fot knäböjande gestalterna av
den korsfästes sörjande lärjungar och vänner.

Då Maria Wiik mot hösten efter sina på landsbygden
tili-bragta somrar återvände till Helsingfors, vittnade alltid
många teckningar, skisser och studier, utförda både i olje-.
pastell- och akvarellfärg, om att hon flitigt utnyttjat årstidens
växlande stämningar och ur ljuset hämtat fårgförnyelse
för paletten. I synnerhet i hennes Iandskapsstudier möter
man en inträngande och fin känsla för dagrar och valörer.
Hennes naturskildring bindes över huvud taget icke av något
program. Med förkärlek målade hon under somrarna även
blommor.

I flere av sina i mindre format utförda figurmålningar
har hon skildrat landsortsbefolkningens liv, t. ex. i de tavlor
hon kallat: »I smedjan», »I kyrkan», »Från sjukstugan»,
»Badkvastar» och många andra.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:18:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/trekonstn/0104.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free